Je eerste wedstrijd rijden: zo pak je het aan

Ben jij degene die altijd zijn fietsmaten uitdaagt op een klimmetje? Of die het niet kan laten om iedere keer een bordjessprint te doen?

Wellicht ben je toe aan de volgende stap: wedstrijden rijden. Maar welke voorbereiding moet je treffen om je klaar te maken voor je eerste race? Wij zetten een aantal tips op een rijtje, zodat je straks klaar bent om je eerste rugnummer op te spelden.

Meld je aan bij een club

Ben je al lid van een vereniging? Zo niet, kijk dan eens welke clubs er zijn in jouw buurt. Het liefst meld je je aan bij een wedstrijdgerichte vereniging.

Dat geeft een aantal voordelen. Ten eerste zul je snel beter gaan fietsen door meer gerichte training. Daarnaast zul je een hoop handige tips krijgen van ervaren wedstrijdrijders.

Let er ook op of je vereniging is aangesloten bij de KNWU, want dat maakt jou automatisch basislid. Vervolgens kun je gemakkelijk een wedstrijdlicentie aanvragen bij de KNWU, als je dat wilt. Maar om kennis te maken met de wedstrijdsport is dat niet meteen noodzakelijk.

Over het aanvragen van een licentie lees je meer op de site van de KNWU.

Ga specifiek trainen en maak voldoende uren

Als je straks goed voorbereid aan de start wilt staan, dan is het belangrijk om gericht te gaan trainen. Een trainingsschema helpt je daarbij. Bedenk hoeveel uren en op welke dagen in de week je wilt trainen en hou je aan dat schema.

Afwisseling in je training is heel belangrijk. Van rustige duurritjes tot specifieke sprinttraining. Ook hierbij kan een club je weer helpen. Vraag daar of een trainer je kan helpen met het opstellen van een schema.

Leer rijden in een groep

Rijden in een peloton is een belangrijk aspect bij wedstrijden. Ben je nog onervaren met het rijden in groepsvorm, oefen daar dan vaak op. Dat kan in trainingsvorm of in toerritjes, maar nog beter doe je ervaring op in trainingswedstrijden.

Zo leer je je positie te houden, of ‘op te schuiven’, maar ook simpelweg om kort in iemands wiel te rijden.

Zoek bij jou in de buurt naar trainingswedstrijden

In het voorjaar en de zomer organiseren veel verenigingen trainingswedstrijden om wielrenners goed voor te bereiden op officiële wedstrijden. Deze trainingswedstrijden zijn laagdrempelig en laten je wennen aan het wedstrijdtempo. Ideaal dus om ervaring op te doen.

Meestal heb je aan een basislicentie van de KNWU of een lidmaatschap van de NTFU al genoeg. Soms kun je kiezen uit verschillende categorieën: bijvoorbeeld A’s en B’s. Bij deze categorieën verschilt de afstand en meestal ook de gemiddelde snelheid.

Laat je vooral niet ontmoedigen als zo’n eerste ‘wedstrijd’ je enorm tegenvalt. Je conditie en ervaring gaan dankzij deze trainingen namelijk met sprongen vooruit.

Verzeker jezelf tegen schade

Wielrennen is helaas een sport van vallen en opstaan. Uiteraard is het risico op een valpartij groter in wedstrijdverband, dan tijdens een toerritje op zondag. Maar ook zonder wedstrijdambities is het goed om na te denken over de risico’s als wielrenner.

Voor een fietsverzekering kun je bijvoorbeeld terecht bij de KNWU en de NTFU. Let er bij het afsluiten van een verzekering goed op of je fiets ook verzekerd is bij schade in wedstrijden. Dat laatste is namelijk niet altijd het geval.

Let’s go!

Los van deze tips is enthousiasme en wat doorzettingsvermogen het belangrijkste. Al doende zul je snel sprongen vooruit maken en ervaren wat wedstrijden rijden écht inhoudt. Heel veel succes!

Heb je na het lezen ook zelf nog tips voor wielrenners met wedstrijdambities? Geef ze dan in een reactie hieronder.