Fietsverlichting voor overdag: overdreven of slim?

Fietsverlichting voor overdag: overdreven of slim?

wielrenners met dagrijverlichting

Zichtbaar zijn in het verkeer is ontzettend belangrijk, zeker ook voor fietsers. Toch hebben de meeste wielrenners overdag geen licht op hun fiets. Een gemiste kans om het aantal ongelukken te verkleinen?

Bij auto’s zijn we er inmiddels behoorlijk aan gewend: verlichting voor overdag, zodat je ook bij daglicht zo goed mogelijk zichtbaar bent. Toch zie je zelden een fietser met lampjes op zijn fiets als het licht is. En dat terwijl er inmiddels wel aardig wat fietslampen bestaan die speciaal voor dit doeleind zijn ontwikkeld.

Is het een kwestie van tijd en gaan wij als fietsers in de toekomst ook vaker verlichting gebruiken overdag, of blijft het gevoel overheersen dat het wat overdreven is?

De wet

Het voelt wellicht ook wat gek. Met lampjes gaan fietsen op klaarlichte dag. Uitgezonderd de dagen dat het donker en grijs is natuurlijk, want dan neemt de zichtbaarheid snel af en dan voel je al snel dat je er een groot verschil mee maakt. 

Wanneer het zicht overdag ernstig belemmerd wordt, dan is het trouwens ook verplicht om je lichten aan te doen op de fiets. Maar op welk moment dat precies is, dat wordt in de wet niet heel specifiek gesteld.

Slecht weer of niet, het zou ook zo maar eens kunnen dat wij onze zichtbaarheid op de fiets ernstig overschatten. Zelfs op zonnige dagen kun je namelijk zomaar ‘verdwijnen’ in de schaduw van een bomenrij. Waardoor een automobilist je pas veel later opmerkt.

Deens onderzoek

Dagrijverlichting mag dan nog lang geen gewoonte zijn onder de meeste wielrenners, een studie die het positieve effect aantoont, is er al wel heel lang. 

Al in 2004 deed men in Denemarken een onderzoek namelijk onder 3845 fietsers. Waarbij twee groepen een jaar lang werden gevolgd. De eerste groep van 1845 fietsers had permanent verlichting op de fiets, terwijl de controlegroep van 2000 fietsers dat niet had.

De dagrijverlichting bleek erg duidelijk effect te hebben: de fietsers met hun fietslicht permanent aan hadden 19 procent minder vaak een incident dat jaar.

Speciale verlichting

De markt is er in ieder geval al op voorbereid, mochten wij fietsers in grotere mate dagrijverlichting gaan gebruiken. Al lange tijd is deze speciale fietsverlichting verkrijgbaar, en ook steeds meer reguliere fietslampen hebben een speciale stand hiervoor.

Is ‘gewone’ fietsverlichting niet goed genoeg dan voor overdag? Dat is lastig om te zeggen, want tussen fietslampen onderling zitten grote verschillen. Eén ding is zeker: om overdag voldoende op te vallen heeft dagrijverlichting vaak hele specifieke settings. De helderheid van een lamp is uiteraard van belang, maar minstens zo belangrijk zijn in dit geval de lichtintensiteit, het lichtpatroon en het bereik van een licht.

Regelmatig heeft zo’n lamp voor overdag ook een speciale knippermodus, waardoor je nog beter zou opvallen. Mocht je daar enthousiast gebruik van gaan maken, dan moet je wel weten dat die modus officieel in Nederland niet is toegestaan. Maar de kans je er echt een boete voor krijgt, is aan de andere kant weer heel klein. Helemaal wanneer je er overdag gebruik van maakt.

De keuze

Ga je overdag fietsverlichting gebruiken, dan is het dus aan te raden om te kiezen voor specifieke verlichting voor overdag. Let er daarbij niet alleen op of een fietslamp sterk genoeg is, maar ook of hij niet te fel is voor andere verkeersdeelnemers en stel hem goed af. 

Wat je ook doet, denk altijd aan je veiligheid op de fiets. Heb je geen dagrijverlichting, gebruik dan in ieder geval lampjes zodra het zicht enigszins belemmerd wordt.

Foto: Trek