Natuurlijk hoef je niet meteen je rondje te cancelen als er sneeuw ligt, of wanneer het eens stevig waait. Maar wanneer kun je eigenlijk nog fietsen als het KNMI een waarschuwing afgeeft?
Handig natuurlijk, die kleurcodes van het KNMI. Dankzij code geel, oranje en rood weet je precies wanneer je op je hoede moet zijn, en hoe ernstig de situatie is.
Alhoewel, tot op zekere hoogte dan. Want nog steeds leidt zo’n waarschuwing ook tot heel veel vragen. Vragen waar jij als wielrenner waarschijnlijk ook mee zit. Wanneer kun je nog de weg op, en op welke momenten kies je maar beter voor een indoorsessie?
Code groen
Wat je misschien nog niet wist, is dat er ook een code is voor ‘normale situaties’, de dagen dat je niet op je hoede hoeft te zijn. In die gevallen is het code groen. Heerlijke dagen om te fietsen ook, en gelukkig zijn dat verreweg de meeste dagen van het jaar.
Natuurlijk is code groen geen reden voor een nieuwsbericht, maar dat verandert zodra het KNMI een code geel afgeeft.
Code geel
Mocht je een beetje waarschuwingsmoe zijn, dan is code geel daar zeer waarschijnlijk de oorzaak van. Deze waarschuwing wordt zo vaak afgegeven per jaar, dat er zelfs geen overzicht van wordt gemaakt.
Bij code geel is er mogelijk kans op gevaarlijk weer, met een zekerheid van minstens 60 procent. Dan moet je bijvoorbeeld denken aan gladheid, regen, windstoten of extreme hitte.
Gelukkig kun je op die momenten vrijwel altijd nog je ding doen, en dus ook een rondje gaan fietsen. Al is het wel zaak om alert te zijn. Check dus zeker het weerbericht voor je vertrekt, en hou rekening met hetgeen je mogelijk te wachten staat. De kans dat je onderweg een keertje wilt afstappen om te schuilen bijvoorbeeld, is aanwezig.
De risico’s bij code geel zijn dus te overzien, maar of het ook lekker weer is om te fietsen? Wellicht kan het geen kwaad om je rondje minstens een paar uur uit te stellen als je de kans hebt…
Nog iets wat je moet weten: code geel is vaak van kracht op regionaal niveau. In een provincie bijvoorbeeld, of zelfs nog in een kleiner gebied.
Code oranje
Wat begint als een code geel, kan soms worden opgeschroefd naar code oranje. Al is er slechts een keer of 10 per jaar sprake van deze code.
Bij code oranje is er een grote kans op gevaarlijk of extreem weer, waarbij schade, letsel en overlast mogelijk zijn. Je moet dan denken aan extreem zware windstoten van 100 kilometer per uur of of meer, meer dan 75 millimeter regen in 24 uur, of minder dan 10 meter zicht door mist. Ook bij extreme hitte kan er sprake zijn van code oranje. Bijvoorbeeld als het minstens drie dagen warmer is dan 30 graden.
De storm Ciara was zo’n code oranje het afgelopen jaar. Dat was trouwens ook de eerste keer dat een storm in Nederland een naam kreeg. Voetbalwedstrijden werden afgelast, en wellicht weet je ook nog dat de veldrit van Merksplas toen niet door kon gaan.
Bij code oranje moet je dus meer dan alleen op je hoede zijn. Het officiële advies geldt zelfs om risico’s zoveel mogelijk te vermijden. Dat betekent natuurlijk dat je beter niet de weg opgaat, als de noodzaak er niet is.
Sowieso zul je vermoedelijk weinig plezier beleven aan een rondje op de fiets. Een goed moment dus om je fietstrainer af te stoffen…
Code rood
Bij code rood is er sprake van een alarmerende situatie. Gelukkig komt dit gemiddeld minder dan één keer per jaar voor. Het kan je niet zijn ontgaan, maar de extreme kou en de sneeuwjacht van afgelopen zondag was natuurlijk zo’n code rood. En daarmee was er voor het eerst in 9 jaar weer zo’n weeralarm voor het hele land.
Bij code rood is het zeker dat er op grote schaal problemen ontstaan. ‘Maatschappij ontwrichtend’ noemt de KNMI het zelfs. En dat maakt het advies in principe ook heel erg simpel: blijf binnen, tenzij je echt naar buiten moet.
Lijkt het allemaal toch wel mee te vallen, en kriebelt het nog steeds om te gaan fietsen? Dan kun je de adviezen natuurlijk negeren. Maar maak dan op zijn minst een goede inschatting voor je vertrekt, en keer alsnog huiswaarts zodra de situatie verslechtert.
Foto: Stuart Obeo