Zo check je eenvoudig of je ketting versleten is

Zo check je eenvoudig of je ketting versleten is

ketting en casette

Tijdig je fietsketting vervangen is heel belangrijk. Dat fietst niet alleen soepeler, maar je bespaart er ook nog geld mee. Fiets je te lang door namelijk met een versleten ketting, dan slijten de kransjes en voorbladen sneller. Waardoor je die ook vaker moet vervangen.

Hoe snel een ketting precies slijt is van veel factoren afhankelijk. Je ketting krijgt het zwaarder te verduren bijvoorbeeld als je vaak in de regen fietst, of vaak op een groot verzet rijdt. Daarnaast slijt een ketting natuurlijk sneller als je hem weinig schoonmaakt en smeert.

Hoever een ketting versleten is kun je gelukkig eenvoudig opmeten. Je meet dan hoever een ketting is uitgerekt.

Eenvoudig meten met een kettingslijtagemeter

Om eenvoudig te meten of je fietsketting aan vervanging toe is, gebruik je een kettingslijtagemeter. Zo’n meter wordt ook wel een chainchecker genoemd, en deze heb je vaak al voor nog geen tien euro. Een kleine investering dus, waarmee je uiteindelijk een hoop geld bespaart.  

Kettingslijtagemeters zijn in principe universeel. Het maakt dus niet uit hoeveel versnellingen je hebt. Bij welke waarde je een ketting moet vervangen is wel afhankelijk van het type ketting.

Het meten doe je door de kettingslijtagemeter op de ketting te zetten. Kijk vervolgens bij welke waarde de meter door de ketting valt. Is dat bij 1.0, dan ben je in alle gevallen eigenlijk al te laat. 

Kettingen van het type 11-, 12- en 13-speed kun je namelijk het beste al vervangen als de meter 0.5 procent slijtage aangeeft. Heb je minder versnellingen, dan kun je iets langer wachten. Tot de meter bij het meetpunt 0.75 door de ketting valt. 

Met sommige kettingslijtagemeters kun je alleen de waardes 0.75 en 1.0 meten. In andere gevallen juist 0.5 en 0.75. Goed om op te letten dus als je er een koopt.

Kettingslijtagemeter waarmee je 0.5 en 0.75 procent rek kunt meten.

Check zonder kettingslijtagemeter

Ook zonder een kettingslijtagemeter kun je je ketting op slijtage controleren. Alleen kan het zijn dat je dan al te laat bent. Voor deze methode trek je de ketting van het voorblad af, in de richting van je voorwiel.

Als dit niet of nauwelijks gaat, omdat de ketting strak om het voorblad zit, dan weet je dat de ketting nog in orde is. 

Is het vrij eenvoudig om de ketting van het blad af te trekken? Dan weet je dat de ketting versleten is. Je zult ook merken dat de de ketting dan niet meer zo goed terugveert als je hem loslaat. 

Als je zelfs de tandjes van het voorblad kunt zien op dat moment, dan is de slijtage erg groot.

Zichtbare slijtage

Wacht je erg lang met het vervangen van een ketting, dan kan een ketting zelfs een beetje gaan hangen aan de onderzijde van de tandwielen. Daarnaast zie je dan vaak dat de ketting niet meer goed tussen de tanden valt, maar over de tanden loopt. 

Ben je in dat stadium beland, dan zul je dat ook merken tijdens het fietsen. De ketting loopt niet meer zo soepel, en dat merk je ook tijdens het schakelen. 

Dat stadium wil je uiteraard voorkomen. Alleen al voor je portemonnee. Wacht dus niet tot je het voelt of ziet, maar check je ketting regelmatig.

Foto’s: Pixabay en Parktool