Dit is de langverwachte nieuwe Canyon Aeroad

Dit is de langverwachte nieuwe Canyon Aeroad

Canyon Aeroad 2021

Het lange wachten is over. Vandaag vond namelijk de lancering plaats van de nieuwe Canyon Aeroad. Maar wie er op uit was had natuurlijk al lang een glimp opgevangen van de fiets, in de Tour of dankzij een reclame van Zwift. Gelukkig is het gissen inmiddels over, en kunnen we eindelijk zien wat er waar is van alle geruchten.

De Aeroad maakte zijn debuut al in 2010, en tot op de dag van vandaag behoort de aero bike tot de snelste fietsen op de markt. Niet zo gek dus dat Canyon al heel wat prijzen won voor de fiets.

Geen reden voor Canyon om tevreden achterover te leunen, bewijst een eerste impressie van de nieuwe Aeroad R065. Drie jaar werkte men aan een verbeterde versie van de fiets die in heel veel opzichten onovertrefbaar leek.

Canyon Aeroad 2021

Sneller, lichter en stijver

Missie geslaagd? Daar lijkt het wel op, want de nieuwe Aeroad is volgens Canyon sneller, lichter en stijver, zonder in te leveren op comfort. 

Een stap vooruit, die Canyon kon maken dankzij heel wat onderzoek, door de feedback van renners, maar ook door nauw samen te werken met engineers die alles afweten over aerodynamica in de Formule 1. 

Canyon Aeroad 2021
Canyon Aeroad 2021

Het resultaat vertaalt zich in mooie cijfers. Zo is de nieuwe Aeroad volgens Canyon tot 7,4 watt sneller, 170 gram lichter en 14 procent stijver dan zijn voorganger.

De nieuwe R065 is er in drie verschillende versies. De CF SL schakelt mechanisch en heeft externe bekabeling, de CF SLX heeft volledige integratie, en de CFR tenslotte is het absolute topmodel. 

Een nieuwe cockpit: eenvoudig in hoogte en breedte te verstellen

Cockpit Canyon Aeroad 2021
De stijlvolle CP0018 Cockpit van de nieuwe Aeroad.

Waar misschien wel het meest over werd gesproken voor de lancering, dat was de nieuwe cockpit van de Aeroad. Niet zo gek, want het nieuwe stuur heeft een volledige interne bekabeling, wat de fiets een ontzettend cleane look geeft.

De CP0018 Cockpit is ook nog eens 27 procent lichter dan zijn voorganger. Maar het meest bijzondere is wellicht dat het stuur zowel in de breedte als hoogte in een handomdraai is aan te passen. Concreet geeft dat 40 millimeter speling in de breedte, en 15 millimeter in de hoogte.

Zet je het stuur wat lager, dan is er bovendien geen uiteinde van de stuurpen zichtbaar. Waardoor je ook niks hoeft af te zagen en je altijd weer terug kunt naar een hogere positie.

Canyon Aeroad 2021
Tijdens de Tour van dit jaar kon je al een glimp opvangen van de nieuwe Aeroad.

Dat het stuur ook in de breedte is aan te passen heeft trouwens nog een bijkomend voordeel. Beide uiteinden van het stuur kun je namelijk losschroeven en neerlaten, terwijl alle kabels in tact blijven. Heel erg handig wanneer je de fiets wilt opbergen in een reiskoffer.

Zowel de CFR als de CF SLX zijn voorzien van de CP0018 Aero Cockpit. De goedkopere CF SL heeft daarentegen nog steeds de cockpit van de huidige generatie, met externe kabels.

Aangepaste geometrie

Canyon Aeroad 2021

De huidige Aeroad behoort nog altijd tot een van de snelste fietsen op de markt, en om dat te overtreffen ging Canyon voor de absolute toppositie in de markt. Geen gemakkelijke opgave, en daarom werd er maar liefst zeven keer meer tijd gestoken in het testen van de geometrie dan bij zijn voorganger. 

In de windtunnel werd bovendien gebruik gemaakt van heel wat 3D-geprinte onderdelen, om zoveel mogelijk vormen te kunnen testen. Gebruikelijk in de Formule 1, maar een unicum voor een fietsmerk. 

Niet alleen de luchtstroom werd daarbij gemeten, ook zocht men in detail naar het maximale ‘zeil-effect’ waardoor je meer voordeel hebt van de wind. 

Canyon Aeroad 2021

Positie: iets minder extreem

De Aeroad is en blijft qua geometrie een echte racemachine, voor de profs en de liefhebbers. Toch bleek die pro-geometrie zelfs voor de profs wel eens wat te veel van het goede. Canyon besloot daarom voor de nieuwe Aeroad die extreme positie wat terug te schroeven, waardoor de geometrie nu meer overeenkomt met die van de Ultimate.

Mag het van jou wel wat extremer, dan heeft Canyon daar ook een oplossing voor. Op dit moment werkt het Duitse merk namelijk aan een extra laag stuur, dat midden volgend jaar beschikbaar moet zijn. 

Bredere zadelpen en zitbuis

Canyon Aeroad 2021
Canyon Aeroad 2021
De diepere zadelpen en zitbuis vallen direct op.

Niet alleen de cleane look van het stuur valt op bij het model van 2021. Ook de bredere zadelpen, zitbuis en voor- en achtervork zijn opvallend. Uiteraard levert dit het nodige aerodynamische voordeel op, maar dankzij een slimme constructie maakt het de fiets niet zwaarder of minder comfortabel.

Alle versies van de nieuwe Aeroad maken gebruik van dezelfde SP0046 zadelpen.

Welke Aeroad je ook kiest – de CFR, de CF SLX of de CF SL, alle drie hebben ze dezelfde geometrie. Alle versies zijn er bovendien in de maten 2XL tot 2XS. De CF SL is er zelfs in een 3XS, voor de allerkleinste renners.   

Lichter dan zijn voorganger

Canyon Aeroad 2021
Alejandro Valverde test zijn nieuwe Aeroad in de Tour de France.

De nieuwe Aeroad is dus een stukje lichter dan zijn voorganger. Schoon aan de haak weegt de lichtste versie 7,26 kilo. Dan gaat het over de Aeroad CFR Di2 in een medium formaat, zonder pedalen.

Dat de snelste fiets van Canyon ook prima bergop gaat, bewees Alejandro Valverde deze Tour. Zelfs in de koninginnenrit naar Col de la Loze koos hij namelijk voor de nieuwe Aeroad. 

De Canyon Ultimate is nog wel altijd de lichtste van de twee: het verschil is 500 gram.

Banden

Bestel je een complete Canyon Aeroad, dan wordt hij geleverd met een 25 millimeter voorband en een 28 millimeter achterband. Aerodynamisch gezien geeft dat je namelijk het meeste voordeel, terwijl je toch profiteert van extra grip en comfort. Behoorlijk flexibel ben je sowieso, want banden tot aan 30 millimeter passen voor en achter in het frame.

Acht modellen

De nieuwe Aeroad is per direct verkrijgbaar en in acht verschillende varianten verkrijgbaar. De prijzen lopen uiteen van 3.299 euro voor de CF SL 7, tot 8.999 euro voor het topmodel, de CFR 9 EPS.

Meer informatie over alle uitvoeringen vind je uiteraard op de website van Canyon.

Foto’s: Canyon

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Canyon Netherlands.