Hier moet je op letten als je een nieuwe fietsbril koopt

Hier moet je op letten als je een nieuwe fietsbril koopt

Natuurlijk kijk je in eerste instantie vooral naar het model wanneer je een nieuwe fietsbril koopt. Maar er is meer om rekening mee te houden dan alleen de looks. Dan gaat het bijvoorbeeld over het comfort en de bescherming die een bril je biedt. Toevallig net op zoek naar een nieuwe bril? Check hier dan eerst even waar je bij de aankoop op moet letten.

Hoe noodzakelijk een fietsbril is, weet je zeer waarschijnlijk uit eigen ervaring. Je bent vast wel eens per ongeluk zonder bril vertrokken, waarna je met samengeknepen ogen rondreed. De zon en rijwind zijn dan ook niet te onderschatten, wanneer je op de fiets zit. En vergeet ook niet de insecten en het opspattende vuil. 

Daarnaast is een fraaie fietsbril ook gewoon heel cool natuurlijk. Het is voor jou als wielrenner de perfecte manier om je te onderscheiden van de rest. Ga je voor groot of klein, kleurrijk of ingetogen?

Niet zo gek dus als je in eerste instantie vooral kijkt naar de looks van een fietsbril. Grote lenzen zijn al een tijdje de trend, en dat zal nog wel even zo blijven. Maar voor je besluit of je een nieuw model koopt, is het goed om ook de eigenschappen van een bril te overwegen. En dan gaat het vooral over de bescherming van je ogen, en het comfort.

Bescherming tegen UV-licht

Eén van de belangrijkste eigenschappen van een fietsbril, is dat hij je beschermt tegen de zon. Gelukkig vind je die bescherming tegen UV-licht tegenwoordig terug in de meeste brillen, of ze nu duur of goedkoop zijn. 

Let er wel op dat je bril je altijd de maximale bescherming geeft. Die wordt uitgedrukt in nanometers (nm), en 400 is de beste bescherming die je kunt krijgen.

Optie om lenzen te wisselen

Bij de wat duurdere modellen heb je vaak de optie om een lens te wisselen, en soms krijg je er zelfs  een extra lens bij. Een lichte lens voor als het donker is bijvoorbeeld. Fiets je vaak in wisselende omstandigheden, dan is zo’n wisselsysteem erg handig.

Vind je het maar gedoe iedere keer, om je lens te moeten wisselen, dan kun je natuurlijk ook twee (goedkopere) brillen kopen. Eentje voor overdag, en eentje voor ’s nachts. 

Lensfilters

De hoeveelheid licht die een lens doorlaat wordt uitgedrukt in een getal, van 0 tot 4. Waarbij categorie 0 vooral geschikt is voor donkere omstandigheden, en categorie 4 voor de meest extreme zon, zoals in het hooggebergte. Categorie 3 is het meest gebruikelijk voor zonnebrillen, en deze categorie is prima voor een zonnige, zomerse dag.

Dit filtersysteem zegt trouwens niks over de bescherming tegen UV-licht. Het is puur een indicatie van hoeveel zonlicht je ervaart. Een lens uit categorie 2 kan bijvoorbeeld heel goed een maximale UV-bescherming bieden.

Fotochromatische lenzen 

Heb je geen zin om lenzen te wisselen, dan kan een fietsbril met een fotochromatische lens ook de oplossing zijn. Deze kleurt lichter of donkerder op basis van de hoeveel zonlicht die er is. 

Zo’n lens heeft als extra voordeel dat je ook tijdens je rit altijd goed blijft zien. Bijvoorbeeld wanneer je even een tunnel inrijdt, of een donker bos. Maar ook wanneer je je fietsrit eindigt in de schemering.

Realiseer je wel dat een fotochromatische lens ook zijn beperkingen heeft. Zo’n bril kleurt weliswaar mee met het zonlicht, maar dat bereik is enigszins beperkt.

Pasvorm en een verstelbaar frame

Hoe een bril je staat is uiteraard belangrijk, maar minstens zo belangrijk is de pasvorm. Want je wil geen bril die knelt, of van je neus glijdt. Sommige fietsbrillen hebben daarom de optie om de neusvleugels en brilpoten op de juiste maat af te stellen. Op die manier weet je zeker dat een bril je past.

Voor de rest is het uiteraard belangrijk dat een fietsbril meeloopt met de ronding van je gezicht. Dat voorkomt namelijk dat zonlicht alsnog via de zijkanten je ogen binnendringt.

Polariserende lenzen

Zoek je extra comfort, dan is een fietsbril met een polariserende lens ook erg fijn. Zo’n lens filtert al het felle licht, waardoor je geen last hebt van de schittering van de zon. Vooral tijdens langere ritten in de felle zon zul je dat verschil ervaren.

Hydrofobische lenzen 

De betere fietsbrillen hebben doorgaans ook een coating die water en vuil afstoot. Het gaat dan om een hydrofobische lens. Niet alleen handig in de regen, maar ook voor opspattend vuil en water, wanneer je achter iemand rijdt. 

Anti-fog 

Tot slot wil je natuurlijk ook graag voorkomen dat een fietsbril beslaat. Zeker wanneer het zicht toch al slecht is, of wanneer je bezig bent met een afdaling. Veel lenzen hebben daarom een anti-fog bewerking ondergaan die meestal erg goed werkt. Om condensvorming te voorkomen zitten er soms ook gaten in de lens. 

Zoek je een nieuwe fietsbril, dan is het dus slim om eerst te bepalen welke eigenschappen je het belangrijkst vindt. Laat je niet alleen leiden door de prijs, want ook goedkopere modellen bieden tegenwoordig vaak de noodzakelijke bescherming.

Zorg in ieder geval dat je ogen goed beschermd zijn, en zet je fietsbril altijd op. Dat is niet alleen heel veilig, je ziet er ook nog een stuk sneller uit. En laten we eerlijk zijn, dat is ook niet onbelangrijk…

Foto: Unsplash