Natuurlijk kun je niet alles weten wanneer je aan iets nieuws begint. En zo is het ook met wielrennen. Gelukkig leer je van alle valkuilen waar je instapt, en zo was het ook bij mij. Dit waren die fouten, die ik desondanks graag had willen voorkomen. En wellicht heb jij er wat aan als je net begint.
Altijd hard fietsen
Natuurlijk is er niks mis met hard fietsen. Sterker nog, het is een heerlijke manier om je energie kwijt te kunnen en om jezelf te testen. En uiteraard is het noodzakelijk als je beter wilt worden. Maar mijn valkuil was dat ik te vaak focuste op de gemiddelde snelheid. Wat verre van efficiënt was.
Bovendien was het soms een belemmering om écht te genieten van een rondje. Want die gemiddelde snelheid wou ik het liefst niet laten zakken. En dus reed ik wel eens door, terwijl ik eigenlijk de tijd wilde nemen om iets te bekijken.
Gelukkig leerde ik gaandeweg die snelheid te relativeren. Het is maar een getalletje en het zegt eigenlijk niks. Zeker niet over hoeveel plezier je ritje gaf, en vooral niet over hoe efficiënt je training was.
De waarde van goede kleding onderschatten
Wanneer je net begint met wielrennen, dan schaf je uiteraard niet meteen een hele garderobe fietskleding aan. Je hobby moet zich eerst nog bewijzen, en de basics volstaan meestal, zeker in het begin.
Toch was er daarbij iets wat ik onderschatte: dat één goed kledingstuk een enorm verschil maakt, met name in slecht weer. Neem een goed winterjack bijvoorbeeld die je warm en droog houdt. Ik dacht dat op te lossen door meerdere lagen over elkaar te dragen. Maar uiteraard is dat niet hetzelfde.
Conclusie: er is niks mis om je met name te richten op de basics als je net begint. Maar schroom niet om af en toe een hele goede investering te doen als het aankomt op je comfort.
Teveel olie gebruiken
Het is een veelgemaakte fout weet ik inmiddels, en ook ik bezondigde mij er regelmatig aan in het begin. Namelijk teveel olie op je ketting doen. Natuurlijk wil je geen krakende ketting, maar wanneer je het overdrijft dan blijft er ook enorm veel vuil aan je fiets hangen.
Ik werd er fijntjes op gewezen tijdens een trainingskamp en leerde mijn les. Niet te scheutig zijn met de olie dus, en gebruik desnoods een doekje om overtollige olie van je ketting te vegen.
Rondfietsen met te zachte banden
Hoe hard je een band moet oppompen hangt uiteraard af van je gewicht, de ondergrond, het weer en hoe breed je band is. Maar zelf had ik op de weg de neiging om ze wat minder hard op te pompen dan wat eigenlijk noodzakelijk was.
Waarom een juiste bandenspanning noodzakelijk is? Ten eerste omdat je niet wil lekrijden natuurlijk. En daarnaast wil je uiteraard zo efficiënt mogelijk fietsen. Overdrijf het trouwens ook niet als je een band oppompt, want dan zul je haast van je fiets stuiteren. En dat laatste kost je ook weer extra energie.
Om te bepalen hoeveel bar lucht er in je banden moet, deel je in principe je gewicht door tien. Weeg je 75 kilo, dan zou 7,5 bar (op de weg) dus voldoende moeten zijn. Uiteraard kun je daar wat mee spelen. Heb je liever wat meer grip (bij slecht weer bijvoorbeeld) dan is het slim om je bandenspanning wat te verlagen. De meeste banden gaan trouwens maximaal tot 8 of 8,5 bar. Ook belangrijk om in de gaten te houden.
Te weinig eten (of te laat)
Een echte hongerklop had ik gelukkig niet vaak. Maar dat ik achteraf gezien wel eens te weinig at onderweg, daar ben ik vrij zeker van. Mijn idee was namelijk dat ik wel een tijdje vooruit kon als ik van te voren goed had gegeten. Deels is dat waar, maar het helpt daarnaast wel degelijk om je lichaam onderweg te bijven voorzien van energie.
Op die manier hoef je minder in je reserves te tasten namelijk, waardoor je ook minder lang hoeft te herstellen achteraf. En uiteraard is de kans kleiner dat je een keertje stilvalt door de bekende man met de hamer.
Onthou dat wanneer je honger hebt op de fiets je eigenlijk al te laat bent. Je lichaam kan zo’n 60 tot 80 gram koolhydraten per uur opnemen, gemiddeld. Natuurlijk is het niet per se nodig om wat mee te nemen als je maar een uurtje gaat fietsen. Maar ga je langer, dan is het slim om je voorraden aan te vullen.
Waren dat de enige fouten die ik maakte toen ik net begon met wielrennen? Zeker niet… Gaandeweg leerde ik een hoop namelijk, en ik leerde vooral door het nodige verkeerd te doen.
Wees dus vooral niet bang om fouten te maken, Als je net begonnen bent met wielrennen. Test zoveel mogelijk uit, ga af op je gevoel en onthou dat je van je fouten het meeste leert.