Strava: we fietsen verder als we met anderen gaan

Strava bewijst in zijn zojuist verschenen jaaroverzicht wat je vast al vermoedde. Wanneer we trainen met een trainingspartner of in groepsverband, dan fietsen we behoorlijk wat langer en verder dan wanneer we solo op pad gaan.

Fietsers met een partner kwamen in 2022 ruim 50 procent verder dan solofietsers. En fietsers die met z’n drieën of met meer mensen op pad gingen, fietsten gemiddeld zelfs meer dan de dubbele afstand.

Dit effect is vooral groot onder fietsers, maar Strava laat zien dat het principe ook voor hardlopers en wandelaars geldt.

De jaarcijfers laten ook nog zien dat we harder fietsen in groepsverband. Wie ook vaak met een groepje fietst, zal dat niet verbazen. Wanneer je fietst in groepsverband dan kun je namelijk een hoop energie besparen. Nog los van het feit dat je vaak wordt uitgedaagd door anderen.

Motivatie in de winter

Dat het fietsen in groepsverband ons motiveert om meer kilometers te maken, wordt nog duidelijker wanneer je inzoomt op de wintermaand januari. De kou en duisternis zorgen dan vaak voor een hoge drempel om buiten te gaan sporten. Samen sporten verlaagt die drempel weer, blijkt uit de cijfers.

In januari van dit jaar was de actieve tijd van fietsers met groepsactiviteiten 87 procent hoger dan die van solofietsers.

We reizen weer veel meer

Een van de andere opvallende conclusies uit het jaaroverzicht is dat we weer ouderwets veel reisden in het afgelopen jaar. Ruim 100 procent vaker dan in 2021 uploadden we een activiteit naar Strava vanuit het buitenland.

De populairste bestemming onder Nederlandse sporters was Frankrijk, gevolgd door Duitsland en België. Fietsland Spanje komt op een vierde plek.

De e-bike wint terrein

Dat de e-bike nog steeds aan een opmars bezig is, zal je ook niet verbazen. Het percentage fietsers in de categorie ‘e-bike-rit’ nam dit jaar met 26 procent toe. Die groei is echter niet gelijkmatig. Vooral in Europa is er namelijk een sterke groei te zien, en vooral oudere sporters nemen vaker de elektrische fiets.

Die e-bike gebruiken we vermoedelijk ook om weer vaker naar het werk te fietsen. Het woon-werkverkeer op de fiets neemt volgens Strava weer flink toe, maar zit nog niet op het oude niveau van 2019, voor we te maken kregen met corona. Wat verder opvalt is dat vrouwen sneller weer de fiets pakken naar het werk.

Ben je benieuwd naar wat er nog meer opviel in het sportjaar 2022? Check hier dan het volledige jaaroverzicht van Strava.

Foto: Unsplash – Bron: Strava