5 snacks waar wielrenners gek op zijn

Als wielrenner kun je natuurlijk naar de reepjes en gelletjes grijpen onderweg, wanneer je even om energie verlegen zit. Maar wat zijn nou de lekkerste snacks boordevol energie, die een wielrenner eigenlijk het liefst eet om zijn of haar koolhydraten aan te vullen?  

Natuurlijk zijn er heel wat baksels, fruitsoorten, koeken en broodjes die je kunt eten onderweg. Maar wie al wat langer fietst en goed heeft rondgekeken, die weet dat er een aantal sportsnacks met stip bovenaan staan. 

Snickers

Ondanks dat er heel wat vergelijkbare alternatieven zijn, heeft een Snickers bij de meeste wielrenners toch wel een behoorlijk streepje voor. Het zal die unieke combinatie zijn van chocola, nougat, karamel en geroosterde pinda’s, wat hem zo onweerstaanbaar maakt.

Heel handig om mee te nemen is een Snickers zomers niet, tenzij je heel erg van gesmolten chocola houdt natuurlijk. Maar een heerlijk tussendoortje bij het tankstation is het daarentegen wel. En dan doet-ie het uiteraard erg goed met een koud colaatje erbij. 

Zo’n 50 gram weegt een Snickers, en daarmee krijg je 26 gram koolhydraten, 11 gram vet, en 4 gram eiwitten binnen. 

Wist je trouwens dat er ook Snickers zijn met extra eiwitten? Deze Snickers Hi Protein vind je vaak in het vak van de sportvoeding, en je hebt ze ook als variant met pindakaas. Zo’n reep bevat maar liefst 20 gram eiwitten.

Winegums

winegums
Winegums zijn al meer dan 100 jaar een lekkernij. (foto: Wikimedia)

Peter Sagan is waarschijnlijk de bekendste fan van winegums, sinds zijn winst in Kuurne-Brussel-Kuurne in 2017. Meteen na de finishlijn werkte hij een handvol gummibeertjes naar binnen. Maar voor heel wat wielrenners zijn de snoepjes van fruitgom een traktatie op de fiets. Bovendien zijn ze net zo voedzaam als al die dure energierepen en gelletjes die er zijn.

Mocht er er nog aan twijfelen trouwens, winegums en wijn hebben niks met elkaar te maken. Waarom ze dan toch zo heten is al meer dan 100 jaar een raadsel. 

Per 100 gram bevatten de snoepjes 74 gram koolhydraten, geen vetten, en zo’n 5 gram eiwitten. Aan energie bepaald geen gebrek dus met een voorraad winegums in je achterzak.

Stroopwafels

De stroopwafel is een populaire snack in binnen- en buitenland. (foto: Wikimedia)

Natuurlijk mag deze oerhollandse lekkernij niet ontbreken in dit rijtje met favoriet voedsel van wielrenners. Nederlanders zijn er gek op, maar de wafels met zoete siroop zijn ook over de grens heel populair.

Niet raar opkijken dus als je tijdens je vakantie in het buitenland ‘Dutch strupwaffles’ tegenkomt in de plaatselijke supermarkt. Leuk weetje: stroopwafels zijn tegenwoordig zelfs de favoriete sportsnack van basketballers in de Amerikaanse NBA.

Een stroopwafel van 40 gram bevat zo’n 28 gram koolhydraten, 1,5 gram eiwitten en gemiddeld 8 gram vet.

Ontbijtkoek

Ontbijtkoek is er in heel wat soorten en maten. (foto: Wikimedia)

Voor sommigen bestaat nog steeds het beeld dat ontbijtkoek gezonder is dan andere koek. Helaas gaat die vlieger niet op, ook al maakt de koek voor velen daadwerkelijk onderdeel uit van het ontbijt. Dat neemt niet weg dat ontbijtkoek boordevol energie zit, waar je als wielrenner onderweg wel raad mee weet. 

Dat ontbijtkoek populair is zie je ook in de supermarkt. Die puilt uit van alle soorten en maten. Onderweg eet je natuurlijk het liefst een variant die weinig vezels bevat, zodat je al die energie snel kunt opnemen.

Ontbijtkoek zit boordevol koolhydraten: zo’n 68 gram maar liefst per 100 gram, waarvan de helft suikers zijn. Veel vetten (zo’n 2 gram) en eiwitten (3 gram) bevat de koek doorgaans niet.

Appeltaart

Met stip op één voor wielrenners: de appeltaart. (foto: Dilyara Garifullina)

Natuurlijk is dit lijstje met sportsnacks niet compleet zonder… de appeltaart. Hoe het appelgebakje zo vergroeid is geraakt met wielrennen weet niemand. Maar misschien zit hem dat wel in het feit dat je er vaak speciaal voor afstapt, ergens halverwege een lange rit. En grote kans dat je daar het liefst een goede bak koffie bij drinkt.

Een punt van 115 gram is goed voor zo’n 260 kilocalorieën. Eet je zo’n taartje, dan moet je rekenen op 37 gram koolhydraten, 4 gram eiwitten, en zo’n 10 gram vet. Uiteraard zonder de slagroom gerekend.

Je begrijpt het: aan heerlijke snacks voor tijdens het fietsen dus geen gebrek. En het mooie is dat je er als wielrenner ongegeneerd van kunt genieten onderweg. Die hongerklop moet tenslotte ten koste van alles vermeden worden…

Foto bij intro: Pexels