Nieuwe details bekend over Tour-docu op Netflix

Begin dit jaar kondigde Netflix een nieuwe documentaireserie aan over de Tour de France. Vervolgens werd het stil, maar inmiddels zijn er wat meer details bekend over de serie. 

Hoe zat het ook alweer? In maart van dit jaar was er ineens de aankondiging van een nieuwe Netflix-documentaire over de Tour de France. Waarbij de renners en ploegleiders op de voet worden gevolgd.

Extra interessant aan dat nieuws: de serie wordt mede-geproduceerd door het bedrijf dat ook verantwoordelijk is voor Drive to Survive. De documentaireserie over de Formule-1, die uitpakte als een enorme kijkcijferhit.

Een documentaire over wielrennen is altijd fijn natuurlijk. Maar de serie zou ook heel goed een grote aanjager kunnen zijn voor de belangstelling in wielrennen. Drive to survive was dat ook namelijk voor de Formule 1.

Ride to Survive?

Na de aankondiging van Netflix in maart, werd het stil. Maar nu de officiële route voor de volgende Tour is gepresenteerd, vragen we ons af natuurlijk hoe het zit met deze serie over de Tour.

Enkele nieuwe details sijpelen al naar buiten, maar een definitieve naam heeft de serie officieel nog niet. Vandaar dat Netflix het nog steeds heeft over een ‘Untitled Tour de France Project’. Geruchten zijn er wel. Zo zou de serie wel eens Ride to Survive kunnen gaan heten.

In hoeveel delen je straks van de serie kan genieten is inmiddels ook bekend. Acht afleveringen van 45 minuten zijn er aangekondigd. 

Waarschijnlijk moet je nog wel een flinke tijd wachten, voor je de wielerdocu kunt gaan kijken. De ASO – organisator van de Tour de France – heeft laten weten namelijk dat de serie in de eerste helft van 2023 verschijnt. 

Verschijningsdatum

De eerste helft van 2023 is een ruim begrip, maar waarschijnlijk moet je wachten tot vlak voor de Tour de France. Als Netflix tenminste kiest voor dezelfde strategie als bij Drive to Survive. Die serie verscheen altijd kort voor de start van het nieuwe seizoen namelijk.

Een trailer is er op dit moment nog niet, en dus is het gissen over de exacte inhoud van de serie. Dat het format van de serie sterk gaat lijken op Drive to Survive, is wel waarschijnlijk. Acht teams werden tijdens de afgelopen Tour namelijk met een cameraploeg gevolgd.

De teams die meedoen

De ploegen die hun medewerking verleenden zijn AG2R Citroën, Alpecin-Fenix, Bora-Hansgrohe, EF Education-EasyPost, Groupama-FDJ, Ineos Grenadiers, Jumbo-Visma en Quick-Step Alpha Vinyl.

De grote afwezige is UAE Team Emirates, de ploeg van Tadej Pogačar. Het team uit de Emiraten had vooralsnog geen zin om mee te werken dit jaar, vanwege ‘logistieke redenen’.

Gelukkig krijgen we wel een blik achter de schermen bij Jumbo-Visma, de ploeg van Tourwinnaar Jonas Vingegaard. 

Of de serie net zo’n kijkcijferhit wordt als Drive to Survive, is nog even afwachten, maar een fijne opwarmer voor de volgende Tour de France is het vast. Nu nog even flink geduld hebben tot de verschijning.

Foto: Unsplash