5 redenen om ’s ochtends te gaan trainen

Als wielerliefhebber weet je: ieder tijdstip waarop je even de tijd vindt om een training in te lassen, is een goed moment. Toch is dat ene moment op de dag in het bijzonder – zodra je opstaat – niet te overtreffen. Zelfs als je daarvoor wat eerder de wekker moet zetten, of wat later aan je werk begint. De redenen daarvoor? Die zijn eigenlijk heel simpel.

Maak gebruik van je volle energie

Na een goede nachtrust ben je ‘s ochtends alert en nog vol energie. En al die energie en focus komt ten goede aan je training. Bijkomend voordeel is dat je dat energieke gevoel de hele dag zult blijven voelen. 

Zet je geest op scherp

Beweging is ook goed voor je geest. Door de dag sportend te beginnen, sta je de rest van de dag mentaal op scherp. De reden daarvoor is logisch. Door te sporten stimuleer je de bloedsomloop, waardoor meer zuurstof je hersenen bereikt. En dat is precies wat je brein nodig heeft om scherp en alert te zijn.

Word rustig wakker

Zeg nou zelf: wat is er fijner dan de dag te beginnen op de fiets? Je ontvangt nog geen telefoontjes, appjes of mailtjes. Je ziet de zon opkomen en de wereld ontwaken, terwijl je alle tijd hebt voor jezelf en je eigen gedachten. Of focus volledig op je training, en zet alle andere gedachten even opzij. 

Niks kan je training dwarsbomen 

Begin je de dag met een trainingsrondje, dan maak je het automatisch je hoogste prioriteit. Want later op de dag kunnen allerlei onvoorziene zaken je goede voornemens om zeep helpen. Werk dat uitloopt, plotseling bezoek, de vermoeidheid die toeslaat, of leuke plannen van je partner.

Profiteer van je vaste routine

Tot slot is er een nog een voordeel, wanneer je de training onderdeel maakt van je vaste ochtendroutine. Een vast tijdstip voor je trainingen, betekent dat je waarschijnlijk meer uren op de fiets zult maken. Jij en je familie weten precies waar ze aan toe zijn, zodat je onbelemmerd je gang kunt gaan. 

Ben je geen ochtendmens? Maak het jezelf dan wat makkelijker. Leg je spullen ’s ochtends al klaar en zorg dat je ontbijt of hersteldrank al klaarstaat.

En als bonus: versla de warmte

In de zomermaanden profiteer je nog eens extra van je vroege start op de fiets. Wanneer de thermometer midden op de dag de lucht in schiet, heb jij je training in de koele uurtjes al afgewerkt. Bovendien heb je de avond vrij om andere dingen te doen.

Geef een reactie