Dit is wat een renner per dag moet eten in de Tour

Dat wielrenners tijdens een grote ronde veel eten, had je vast al geraden. Maar hoeveel exact? Gelukkig gaf Team Jumbo-Visma een openhartig kijkje in de keuken. Waardoor we nu precies weten hoeveel en wat een renner eet.

Om zo goed mogelijk te presteren let een prof op ieder detail. En voeding speelt daarbij een hele belangrijke rol. Geen wonder dus dat heel wat mensen in een ploeg zich daarmee bemoeien. Koks, een voedingsdeskundige en soigneurs zijn er dadelijks druk mee, vooral in een grote ronde. 

125 maaltijden per dag

Voor Jumbo-Visma betekent dat bijvoorbeeld dat er in de Tour per dag 125 maaltijden bereidt moeten worden. Waarbij men per renner ook nog eens rekening houdt met de specifieke behoeften. 

Bovendien is er soms een aanpassing nodig. Omdat een etappe bijvoorbeeld minder zwaar was dan gedacht, of omdat een renner juist meer energie heeft verbruikt.

Calorieën

Mocht je daar nog over twijfelen: een zware etappe fietsen kost enorm veel energie. Een renner verbruikt op zulke dagen vaak wel 6.000 tot 8.000 calorieën per dag! En is de etappe niet bijzonder zwaar? Dan eet een renner vaak alsnog minstens 4.000 calorieën om die inspanning te compenseren.

Misschien zeggen deze getallen je weinig, maar de algemene richtlijn voor een actieve man is ongeveer 2.500 calorieën per dag. Afhankelijk van je gewicht en lengte kan dat wat meer of minder zijn. Een renner die een grote ronde fietst, moet dat dus verdubbelen en soms in drievoud eten. En dat drie weken lang!

Lekker eten

Ook al is een renner het gewend om zoveel te eten, het blijft natuurlijk wel een uitdaging. Zeker als je ook nog flink wat uren op de fiets zit. Daarom is het ontzettend belangrijk dat iedere maaltijd lekker blijft. 

Variatie is belangrijk, en ook wordt er gekeken naar de persoonlijke behoeften en voorkeuren van een renner. De tijd dat alle renners droge pasta naar binnen werkten is dus duidelijk voorbij.

Planning is key

Wanneer je zoveel eet, is zorgvuldig plannen een noodzaak. Ieder moment van de dag moet je dan benutten om het lichaam te voorzien van nieuwe energie, en de juiste voedingsstoffen om te herstellen. Dat begint met een goed ontbijt, en eindigt met een allerlaatste snack vlak voor het slapen. 

Zet je alle eetmomenten van een renner op een rijtje, dan heb je het over een ontbijt, een ochtendsnack, de voeding tijdens de race, een snack meteen na de race, meerdere herstelmaaltijden, de avondmaaltijd en nog een snack voor het slapen gaan.

Ben je benieuwd wat een renner precies in detail eet? Check dan ook deze blog van Team Jumbo-Visma.

Bron: Team Jumbo-Visma

Foto: Engin Akyurt