Dit zijn de verschillen tussen carbon en aluminium

Dit zijn de verschillen tussen carbon en aluminium

Carbon is in veel opzichten superieur aan aluminium. Maar voor beide materialen valt wat te zeggen als je een nieuwe fiets zoekt. 

Wil je een fiets kopen, maar twijfel je nog tussen carbon en aluminium? In dit artikel lees je over de belangrijkste verschillen. Waardoor je hopelijk wat gemakkelijker een keuze maakt.

Een fiets van carbon is doorgaans duurder

Een fiets van carbon is doorgaans duurder dan een fiets van aluminium. Vanwege het materiaal zelf, maar ook omdat het maken van een carbon frame vaak meer tijd in beslag neemt en meer expertise vraagt.

Zie je desondanks een fiets van aluminium en carbon, die even duur zijn? Dan zitten er op de fiets van aluminium waarschijnlijk betere (en lichtere) componenten. 

Daarnaast is de ene fiets van carbon de andere niet. Is een fiets van carbon relatief goedkoop, dan bestaat er een kans dat het frame van minder hoge kwaliteit is. Het frame is dan wat zwaarder bijvoorbeeld, of wat minder stijf.

Een fiets van carbon is meestal lichter

Een fiets van carbon is meestal een paar honderd gram lichter dan een fiets van aluminium. Met als logisch gevolg dat je met een fiets van carbon net wat sneller klimt of snelheid maakt. Maar het verschil is zo minimaal dat je vooral op het vlakke je best zult moeten doen om het te merken. 

Voor het totale gewicht van een fiets telt daarnaast natuurlijk ook het gewicht van de componenten. Een duurdere fiets van aluminium die je afmonteert met lichte onderdelen, kan daardoor lichter zijn dan een goedkopere fiets van carbon, met zwaardere onderdelen.

racefiets

Carbon geeft wat meer comfort

Carbon staat er om bekend dat het schokken goed absorbeert en dempt. Carbon kan bovendien zo worden opgebouwd, dat het comfort geeft, maar ook zijn stijfheid behoudt in de richtingen waarin dat belangrijk is.

Aluminium heeft daarentegen de naam dat het onbuigzaam is, en dus minder comfortabel. Toch valt dat tegenwoordig vaak heel erg mee. Dankzij het slimme ontwerp van de meeste moderne aluminum frames, maar vooral ook door het gebruik van bredere banden. Die bredere banden geven veel meer comfort dan de dunne bandjes van vroeger.

Let je op het comfort, dan moet je dus verder denken dan alleen je frame. De geometrie, je stuur, de pedalen en je bandenkeuze spelen namelijk een veel grotere rol daarin.

Carbon is stijver

Door de specifieke opbouw van carbonvezels in verschillende richtingen en lagen, kunnen ontwerpers van een frame van carbon op iedere plek bepalen hoe stijf het frame moet zijn. Daar waar het nodig is krijgt je fiets dus meer stijfheid, en op andere plekken juist minder, zodat je fiets comfortabel blijft rijden.

Bij aluminium is dat niet mogelijk, maar aluminium buizen zijn tegenwoordig wel dikker te maken aan de uiteinden, en dunner in het midden. Waardoor de stijfheid toeneemt, maar je wel een licht frame behoudt.

Aluminium heeft tenslotte het nadeel dat na verloop van tijd metaalmoeheid kan optreden, waardoor het frame zijn stijfheid verliest.

Aluminium is meer robuust

Carbon en aluminum zijn beide heel sterk, maar carbon zal eerder breken bij een directe impact, terwijl aluminium sneller buigt of deukt. 

Is er sprake van een deukje in het aluminium, dan kun je meestal gewoon verder fietsen. Een breuk in het carbon daarentegen moet eerst gerepareerd worden. Bij carbon is de schade bovendien niet altijd zichtbaar, in tegenstelling tot aluminum. 

Carbon kun je in veel gevallen wel goed repareren gelukkig. Maar soms heb je een scan nodig om een breuk te constateren, en de reparatie kan heel prijzig zijn.

Een aluminium frame is recyclebaar

Nog een laatste verschil tussen de twee materialen, is dat aluminium vaak wordt gerecycled, in tegenstelling tot carbon. Er wordt wel gezocht naar betere methoden om carbon te recyclen, maar vooralsnog is dat erg prijzig. Daarnaast levert het materiaal op van een mindere kwaliteit. 

Carbon of aluminium?

Carbon mag in veel gevallen dan superieur zijn, beide materialen hebben zoals je leest hun voor- en nadelen. En voor beide valt dus iets te zeggen.

Vaak is het budget een bepalende factor bij de keuze voor carbon of aluminum. Maar ook het gebruik van je fiets zal misschien de doorslag geven. Wie veel criteriums rijdt bijvoorbeeld – en de nodige valpartijen meemaakt – kiest misschien wel liever voor aluminium. Omdat het wat robuuster is.

Waar je voor gaat is dus een persoonlijke afweging, waarbij je vooral moet nagaan wat voor jou belangrijk is, en wat het beste bij je past.

Foto’s: Unsplash, In de Kopgroep