Dat een fiets van carbon geweldig fietst, weet je wellicht al lang. Maar wist je dit al over carbon?
Laten we eerst eens inzoomen op het materiaal zelf. Dat carbon licht is en heel sterk ten opzichte van dat lichte gewicht wist je ongetwijfeld al. Maar wat is carbon eigenlijk?
Carbon bestaat uit heel veel vezels, die in elkaar worden geweven in een soort matten. Die matten worden vervolgens op elkaar gelegd in heel veel lagen, waarbij men gebruik maakt van een hars. Uiteindelijk krijg je hierdoor een heel licht maar stevig composiet dat we carbon noemen.
Levensduur
Het is een van de meest gestelde vragen: hoe lang gaat een frame van carbon mee? Ontzettend lang tegenwoordig, is het goede nieuws. Zeer waarschijnlijk zelfs een leven lang, mocht je een fiets zo lang gebruiken.
Een crash is daar natuurlijk een uitzondering op, net als een fout in de constructie. Naast breuken kunnen hierdoor in de loop van de tijd onzichtbare scheurtjes ontstaan. Mocht je een fiets daarop willen testen, dan kan dat bij bedrijven die gespecialiseerd zijn in de reparatie van carbon.
Repareren
‘Als je tijdens een valpartij je fame breekt, dan kun je hem meteen weggooien.’ Sommige mensen geloven daar nog steeds in, maar gelukkig is dat doorgaans niet het geval.
Vrijwel iedere beschadiging of breuk is tegenwoordig te repareren. Waarbij je fiets na reparatie normaal gesproken net zo sterk is als voorheen. Ook de rijeigenschappen van je fiets veranderen niet, als de reparatie goed is uitgevoerd.
Stijf én comfortabel
Als je dacht dat carbon per definitie heel stijf is, dan heb je het mis. De specifieke opbouw van het carbon bepaalt hoe stijf een frame uiteindelijk is. Een fiets kan daardoor extreem stijf zijn, maar ook wat minder stijf en daardoor comfortabeler. Per type fiets zijn er behoorlijke verschillen.
Je hebt carbon en carbon
Carbon is carbon zou je zeggen. Toch is dat niet het geval en dat verklaart ook de grote prijsverschillen. Zo wordt er doorgaans goedkoper carbon gebruikt bij een instapmodel, en meer high end carbon bij een duur model.
Bij een duurder frame wordt er bovendien nog meer op detailniveau naar de constructie gekeken, wat zich uiteraard vertaalt in een fiets die nog beter presteert.
Gecompliceerde constructie
Het ontwerpen van een goed frame van carbon is behoorlijk complex. Ten eerste zijn er – zoals je inmiddels weet – verschillende soorten carbon. En die worden vaak in combinatie gebruikt. De ene soort is juist sterker, waar de andere soort kwetsbaarder, maar ook stijver is.
Ingenieurs bepalen per deel van een frame welke soort carbon ze gebruiken, en ook wat de exacte opbouw en looprichting van de vezels moet zijn. Op die manier wordt op iedere plek de juiste mix bereikt van stevigheid, stijfheid en comfort.
Sterk én kwetsbaar
Carbon is ontzettend sterk. Het feit dat carbon ook wordt gebruikt voor vliegtuigen bewijst dat. Toch heeft carbon ook z’n kwetsbare kanten, zien we vaak na een valpartij. Hoe zit dat?
Tijdens de constructie van een carbon frame wordt rekening gehouden met de krachten die normaal gesproken op een frame komen te staan. Een frame is daardoor ontzettend sterk op de punten waar dat nodig is. Maar tegelijkertijd kan je frame kwetsbaar zijn – en scheuren of afbreken – als die kracht uit een onverwachte hoek komt. Wanneer je bijvoorbeeld hard ergens tegenaan fietst, of crasht.
Zoals je inmiddels weet hoeft dat gelukkig niet het einde van je fiets te zijn. Een frame is vrijwel altijd te repareren.
Heb je schade? Laat dan eerst een schatting maken van de kosten. Vaak kan dat al op basis van een foto. Wellicht vallen de kosten mee en kan je vervolgens nog heel wat jaren genieten van je fiets.
Foto’s: Unsplash, Canyon, Trek