De B&W Bike Box II van Rose is een hardcase fietskoffer waarin je een racefiets tot en met maat 62 kunt vervoeren. Hoe deze koffer in de praktijk beviel lees je in deze review.
Wie zijn race- of gravelfiets op een veilige en praktische wijze wil vervoeren, is gebaat bij een goede fietskoffer. Die koffers zijn er in heel wat soorten en maten, maar grofweg onder te verdelen in twee categorieën: koffers met een harde schaal, en stevige fietstassen, de zogenaamde ‘bike bags’.
Beide typen hebben zo hun voor- en nadelen. Een tas berg je gemakkelijker op namelijk en is soms wat lichter, terwijl een hardcase koffer meer bescherming biedt.
Over dat gewicht gesproken: de B&W Bike Box II weegt ruim 11 kilo. Geen gek gewicht, als je ziet dat sommige stevige tassen ook al snel 9 à 10 kilo wegen.
Ga je voor een fietskoffer, dan is de B&W Bike Box II sowieso een budgetvriendelijke keuze. De prijs is 335 euro op het moment van schrijven. Wie al eens gezocht heeft naar fietskoffers, weet dat je gerust heel wat meer uit kunt geven.
Mijn verwachting was daarom dat ik met de Bike Box II een degelijke, maar ook een basic koffer aan zou schaffen. Die verwachting kwam ook uit. De fietskoffer deed precies wat hij moest doen, tijdens mijn eerste reis. De fiets kwam zonder brokken aan, en de koffer maakte een solide indruk.
Inpakken
De Bike Box II bestaat uit twee losse schalen van kunststof, die in elkaar grijpen, en die je sluit met een aantal riemen. Aan de binnenzijde houden een aantal banden je fiets op zijn plek.
Daarnaast krijg je er ook twee wieltassen bij, drie lagen schuimstofpadding, een schuimblok voor het kettingblad, twee schuimbuizen voor het frame, een aantal afstandhouders en een kettingbeschermer.
Rose levert er een beknopte Duitse handleiding bij, maar een Nederlandse versie is eenvoudig te raadplegen via een QR-code.
De montage van de wieltjes is gelukkig een eenvoudig klusje, waarvoor je de handleiding nauwelijks nodig hebt. Voor het verpakken van de fiets is het wel even handig om de stappen langs te lopen.
Mijn racefiets in maat 61 past in ieder geval prima in deze fietskoffer. Om dat voor elkaar te krijgen verwijder ik de trappers, schroef ik het stuur los en verwijder ik de zadelpen. Heb je een veel kleiner frame dan is het wellicht zelfs mogelijk om het zadel alleen maar wat te laten zakken.
Opvulling
Nadat alle padding en meegeleverde beschermers op zijn plek zitten, vul ik de koffer verder op met kleding. Handig denk ik, want dan is die ruimte nuttig gebruikt én het zorgt voor extra padding voor de fiets.
Waar ik echter geen rekening mee heb gehouden, is dat de koffer daardoor nog wat zwaarder wordt. Zo’n 28 kilo weegt hij, compleet gevuld. Transavia heeft daar geen probleem mee, maar zelf heb ik liever een wat lichtere koffer.
De meeste kleding gaat er dus weer uit, waarna de fietskoffer bijna vier kilo lichter is. Aangezien ik aan het eind van mijn reis nog een aantal trappen op moet om in mijn appartement te komen, is dat een fijne gedachte…
Sluiten
De bodem- en de afdekschaal grijpen eenvoudig in elkaar wanneer je dat zorgvuldig doet. En tot mijn geruststelling past alles prima in de koffer. Met de riemen aan de buitenzijde sluit ik de koffer, en tenslotte til ik de koffer op zijn wieltjes. Ready to go!
Onderweg
Over die wieltjes gesproken, de Bike Box II heeft er vier waarvan twee vaste wieltjes en twee zwenkwieltjes. En rollen doet-ie prima merk ik onderweg. Alleen jammer dat dit altijd zoveel kabaal maakt over tegels, maar dat is iets wat vrijwel alle koffers doen. Goed rollen doet hij desondanks wel, zelfs over de oude grindtegels in de binnenstad van Girona.
De wieltjes hebben helaas geen rem, waardoor je de fietskoffer tijdens het vervoer zelf goed klem moet zetten. Doe je dat niet, dan kan hij in een bus of trein gaan rollen… Tenzij je hem op zijn kant legt natuurlijk.
Trekgrepen
Aan de buitenzijde van de B&W Bike Box II zitten twee trekgrepen en twee draaggrepen. Ben je vrij lang, dan is het meetrekken van de koffer op vier wieltjes helaas wel wat minder ideaal. Dat heeft zowel te maken met de hoogte van de koffer als met de trekgreep zelf. De trekgreep zit namelijk vrij dicht tegen de koffer aan. Dat voelt ook niet zo heel erg lekker in de hand, maar het volstaat.
De tweede trekgreep zit aan de onderzijde, en hiermee kun je de koffer op twee wieltjes voortrollen. Maar met een volle koffer is dit in mijn ogen niet zo handig, gezien het gewicht.
Krassen
Het spannendste moment volgt natuurlijk wanneer je de koffer aan het eind van je vliegreis weer in ontvangst neemt. Opgelucht kan ik ademhalen, want alles zit bij aankomst nog op zijn plek, en is nog heel. Dat vertrouwen had ik ook wel met deze koffer, maar je weet nooit zeker wat er gebeurt onderweg.
Wat ik wel merk is dat de koffer snel aardig wat krassen en strepen oploopt. Bij een nadere inspectie blijkt het zowel om beschadigingen als om vuiligheid of verf te gaan. De buitenzijde is daar dus gevoelig voor. Dat is jammer natuurlijk, want fraai oogt dat niet.
Die krassen ontstaan helaas nog sneller omdat er meer wordt gesleept met de koffer, gezien zijn gewicht en grote formaat.
Eindoordeel
Al met al voldeed de B&W Bike Box II van Rose dus aan de verwachting die ik had. De fietskoffer maakte in het algemeen een solide indruk, en met een gerust hart zou ik mijn fiets er vaker in vervoeren. Wel is het jammer dat er snel krassen en strepen ontstaan op de buitenzijde.
Dankzij de beknopte instructies is het inpakken van de fiets bovendien niet moeilijk. Samengevat waren dit de plus- en minpunten van de B&W Bike Box II:
Pluspunten
- Solide constructie
- Rolt goed
- Heldere handleiding
Minpunten
- Buitenzijde gevoelig voor krassen en strepen
- Trekgreep ligt niet super in de hand (vooral niet als je lang bent)
- Wieltjes hebben geen rem
Mocht je geïnteresseerd zijn in deze B&W Bike Box II, dan vind je deze in de webshop van Rose.
Foto’s: In de Kopgroep en Rose Bikes