2 eenvoudige manieren om je zadelhoogte te bepalen

Voor een zo goed mogelijke houding op je racefiets is het noodzakelijk dat je de juiste zadelhoogte instelt. Daar kun je uiteraard een expert voor inschakelen, maar er zijn ook een aantal simpele methoden om het zelf te doen.

Dat het raadzaam is om goed te kijken naar de afstelling van je racefiets, spreekt voor zich. Niet alleen voorkom je daar pijntjes en blessures mee, je gaat er ook efficiënter door fietsen en raakt ook nog eens minder snel vermoeid.

Allemaal goede redenen dus om goed naar de houding op je fiets te kijken, en je zadelhoogte juist instellen is daar een belangrijk onderdeel van.

Wil je het grondig aanpakken, dan kun je uiteraard het beste een complete meting laten doen. Op die manier weet je zeker dat je hele houding op de fiets in orde is. Bij veel gespecialiseerde fietsenzaken kun je zo’n bikefitting laten doen.

Vind je dat op dit moment wat overdreven, of heb je daar geen tijd voor? Dan kun je de zadelhoogte gelukkig ook redelijk eenvoudig zelf bepalen. Aan de hand van de volgende twee methoden doe je dat ook nog eens behoorlijk accuraat. 

Eén tip voordat je begint: meet eerst de huidige hoogte van je zadel. Dan kun je het zadel altijd weer terugzetten op de oude hoogte, mocht de nieuwe hoogte niet bevallen.

De zadelhoogte meet je trouwens vanaf de bovenkant van het zadel, tot aan het midden van de pedaalas. Waarbij de crankarm in het verlengde van de zitbuis staat. 

De zadelhoogte meet je vanaf de bovenkant van het zadel, tot aan het midden van de pedaalas.

Hielmethode

De hiel- of hakmethode is de gemakkelijkste en snelste manier om je zadelhoogte te bepalen. Het enige nadeel is dat het ook de minst precieze methode is. Maar ondanks dat kom je waarschijnlijk heel dicht in de buurt van de perfecte hoogte.

Bij de hielmethode plaats je je hiel op het midden van je fietspedaal. De crankarm loopt daarbij mee in het verlengde van je zitbuis. 

Je weet dat je de juiste hoogte hebt ingesteld wanneer je je been kunt strekken, zonder dat het vervelend aanvoelt en zonder dat je hoeft te overstrekken.

hielmethode
Bij de hielmethode plaats je je hiel op het midden van je fietspedaal.

Wanneer je je voet nu op de normale positie plaatst op het pedaal, dan zul je merken dat er sprake is van een kleine knik in je knie, waardoor je net geen gestrekt been hebt.

109% formule

Wil je iets preciezer te werk gaan, dan kun je ook de 109% formule gebruiken. Bij deze methode meet je eerst je binnenbeenlengte, om deze vervolgens te vermenigvuldigen met 1,09.

Om de binnenbeenlengte te meten is het handig om de hulp van iemand anders te vragen, maar je kan het desnoods ook alleen doen. Vergeet in ieder geval niet om eerst je schoenen uit te trekken, voordat je begint met meten.

Ga eerst met je hakken tegen een muur staan en plaats een stevig boek tussen je benen. Duw deze vervolgens omhoog, tegen je kruis aan. Gebruik daarbij behoorlijk wat druk, vergelijkbaar met het zitten op een zadel. Het boek druk je ondertussen ook tegen de muur aan, zodat je onmiddellijk een streepje kunt zetten op de muur. 

Meet vervolgens met een meetlint de afstand tot aan de grond, en noteer je binnenbeenlengte in millimeters. Deze afstand vermenigvuldig je met 1,09. De uitkomst van deze rekensom is je zadelhoogte. Deze meet je zoals al eerder gezegd van de bovenkant van je zadel, tot aan het midden van de pedaalas. 

Professionele meting

Met deze methoden kom je zoals gezegd een heel eind, wanneer je op eenvoudige wijze je zadelhoogte wil bepalen. Maar net zo precies als een professionele meting is het natuurlijk niet. Tijdens zo’n meting wordt er namelijk op veel meer aspecten gelet. Je schoenmaat bijvoorbeeld, de positie van je schoenplaatjes, en de stand van je zadel. 

Ervaar je toch nog klachten na het aanpassen van je zadelhoogte? Dan is het verstandig om alsnog een professionele meting te laten doen. Dat is even een investering, maar als het goed is hoef je die maar één keer te doen. Vervolgens stel je moeiteloos de juiste zadelhoogte in, op welke racefiets je ook zit. En dat is heel wat waard.

Foto’s: Unsplash, Scott, In de Kopgroep