Deze 8 dingen zijn belangrijk na het fietsen

Heb je net gefietst? Dan is het fijn natuurlijk om even op adem te komen en af te koelen. Maar wat moet je verder niet vergeten als je weer tot rust bent gekomen?

Hoe jouw routine er precies uitziet na het fietsen, hangt uiteraard af van de omstandigheden. Maar sowieso zijn er aardig wat dingen die je beter niet overslaat. Omdat ze bijdragen aan je herstel, of gewoon omdat ze erg nuttig zijn.

Dit zou daarom jouw routine kunnen zijn na het fietsen.

Douchen

Je zult uitkijken naar een douche, wanneer je zo hebt zitten zweten. Maar ook op koude dagen is douchen erg aangenaam na een training. Goed dus om daar mee te beginnen. Zo voorkom je niet alleen dat je gaat stinken, maar het is vooral ook beter voor je lichaam. Blijf je lang in je bezwete kleren zitten namelijk, dan neemt de kans toe dat je huid geïrriteerd raakt.

Douchen werkt bovendien verkwikkend, en een koude douche kan bijdragen aan je herstel.

Was het erg koud tijdens je rit? Spring dan niet meteen onder een hele hete douche, maar laat je lichaam rustig opwarmen. Daarmee voorkom je dat je huid uitdroogt.

Zowel warm als koud douchen na je training heeft daarnaast zijn voordelen. En een combinatie van die twee is volgens sommige deskundigen zelfs nog beter. Wat je voorkeur ook heeft, luister vooral naar je lichaam en hou rekening met de omstandigheden. 

Eten

Herstellen van je fietsrit doe je door je rust te pakken én door alle tekorten aan te vullen. Goed en gezond eten na je training is dus heel belangrijk. Eiwitten mogen daar zeker niet in ontbreken, want die heb je nodig voor het herstel van je spieren.  

Ben je niet meteen in staat om een maaltijd klaar te maken, omdat je nog niet thuis bent? Neem dan eventueel wat voedzaams mee voor onderweg. Die gezonde snack zorgt er ook voor dat je niet met een enorme honger thuiskomt, of duizelig wordt.

Drinken

Hoe goed je ook drinkt tijdens je training, de kans is vrij groot dat je wat bent uitgedroogd tijdens het fietsen. Zelfs als het niet zo warm is. Zodra je van je fiets stapt is het dus zaak om goed te drinken. Overdrijf het ook niet uiteraard, maar voorkom dat je een dorstgevoel hebt.

Vergeet je vaak om voldoende te drinken? Zet dan een glas op tafel als een reminder, en vul deze regelmatig. Goed drinken bevordert ook je herstel, dus maak er een prioriteit van.

Stretchen

Stretchen kan voor verlichting zorgen als je last hebt van stramme spieren na het fietsen. Dat doe je bijvoorbeeld met een aantal yoga-oefeningen, of door te stretchen met een foamroller. 

Heb je echt spierpijn, dan zal deze natuurlijk niet meteen verdwenen zijn na wat stretchen. Maar je zult er hoogstwaarschijnlijk wel wat van opknappen. Los daarvan kan het ook nog rustgevend werken wanneer je deze tijd besteedt aan jezelf.

Je fiets schoonmaken

Op een zomerse dag heb je vaak geluk als het aankomt op het schoonmaken van je fiets. Dat ene zandkorreltje blaas je er zo af, en klaar ben je. Was het niet zo fijn weer? Dan moet je helaas aan de bak, en hoe eerder je dat doet, des te beter.

Hoe langer je wacht namelijk, hoe vervelender het wordt. Zit je eenmaal relaxed op de bank, dan zul je tien paarden nodig hebben om er vanaf te komen. 

Wanneer je meteen aan de gang gaat, dan gaat het vuil er bovendien gemakkelijker af omdat het nog niet is opgedroogd.

En zeg nou zelf, geeft een schone fiets niet heel veel voldoening? Omgekeerd geldt ook: er is niks erger dan wanneer je een smerige fiets aantreft terwijl je weer wilt gaan fietsen.

Je kleding wassen (of uithangen)

Natuurlijk blijf je niet in je fietskleren zitten, maar een wasje draaien is waarschijnlijk ook niet het eerste waar je aan denkt. Toch is dat laatste wel het beste voor je kleding, als je er zuinig op bent. Zie je het desondanks niet meteen zitten, of heb je weinig tijd? Hang je fietskleding dan in ieder geval te drogen, zodat bacteriën niet hun gang kunnen gaan. 

Je training loggen

Heb je gefietst, dan staat je rit wellicht meteen al op Strava. Tenzij je een andere app gebruikt. Maar ben je niet zo van de apps? Noteer je training dan in een logboek, zodat je later kunt terugzien wat je gedaan hebt en hoe dat ging. Dat is niet alleen heel leerzaam, maar het motiveert je waarschijnlijk ook. Zeker wanneer je daarmee de bevestiging krijgt dat je progressie maakt.

Rust

Vergeet vooral ook niet om je rust te pakken na je training. Alleen met voldoende rust zorg je voor een goed herstel namelijk, en wordt je sterker. Natuurlijk hoef je niet per se op de bank te gaan liggen (al is dat wel heel lekker) maar maak het jezelf in ieder geval zo comfortabel mogelijk. 

Trek comfortabele kleren aan als je niet weg hoeft, en zorg dat je regelmatig beweegt. Die beweging laat je bloed sneller stromen, wat stijfheid voorkomt. Daarnaast kan je lichaam de afvalstoffen in je spieren beter afvoeren.

Tenslotte heb je het natuurlijk gewoon verdiend om even gas terug te nemen. Geniet dus van je gedane inspanning en beloon jezelf regelmatig voor al dat harde werken.

Foto’s: Unsplash