Review: Continental Grand Prix 5000

Review: Continental Grand Prix 5000

Grand Prix 5000

Al sinds de introductie in 2018 is de Grand Prix 5000 een van de best verkochte fietsbanden. Zijn populariteit staat dus vast, maar is het ook de perfecte band voor mij? Je leest het in deze review.

Populair

Als een echte allrounder staat de Grand Prix 5000 bekend, en dat verklaart waarschijnlijk ook waarom hij voor zoveel wielrenners de standaard fietsband is. Kies je voor de GP 5000, dan krijg je volgens Continental een snelle band, met heel veel grip, én een goede rolweerstand. Waardoor je er zowel in de winter als zomer prima op kunt fietsen.

Een grote groep gebruikers is het daar blijkbaar mee eens, want in webshops krijgt de band vaak een positieve beoordeling. Al lees je daar af en toe ook andere berichten.  

Opvolger van de legendarische Grand Prix 4000

Mijn eigen ervaring met de Grand Prix 5000 gaat zover terug, dat ik zelfs nog ervaring heb met zijn voorganger: de Grand Prix 4000. Dat was een band met een uitstekende reputatie, maar met de GP 5000 wilde Continental nog eens een grote stap vooruit zetten. 

De cijfers die Continental presenteerde tijdens de introductie van de GP 5000, liegen er niet om. Zo zou de lekbestendigheid met twintig procent zijn toegenomen, en de rolweerstand juist met twaalf procent zijn afgenomen ten opzichte van de GP 4000. Daarnaast is de schouder van de band een stuk aerodynamischer, en weegt de band ook nog eens tien gram minder dan zijn voorganger.

Getest door Bicycle Rolling Resistance

Prachtige cijfers, en daarom klinkt het bijna te mooi om waar te zijn. Interessant dus om eens te kijken hoe de band presteert in een test van het onafhankelijke Bicycle Rolling Resistance. Ook daar zijn ze lovend over de band. Maar wel met de kanttekening dat de cijfers in hun test wat minder mooi zijn. 

Een toename in de lekbestendigheid wordt niet gemeten namelijk. Sterker nog, die is zelfs heel iets afgenomen ten opzichte van de GP 4000.

De GP 5000 is wel een stukje sneller dan zijn voorganger, blijkt uit de test. Daar staat tegenover dat de band ook wat sneller slijt dan we gewend waren van de ‘4000’.

Ondank een iets mindere lekbestendigheid geeft Bicycle Rolling Resistance de GP 5000 een score van vijf uit vijf en het predicaat ‘highly recommended’. De test werd gedaan vlak na de introductie, in 2018.

Mijn eigen ervaring

vouwband

Wie al jaren met dezelfde banden fietst, kan niet anders dan tevreden zijn. Tenminste, dat zou je denken. 

Ik had de band de afgelopen jaren dan ook zeker aangeprezen als iemand er om vroeg. Zelden reed ik lek met de band, soms maar één keer op tienduizend kilometer. Daarnaast is de grip ook nog eens prima in alle weersomstandigheden. Mijn overgang naar banden met een breedte van 28 millimeter hielp daar uiteraard ook bij.

Dat neemt niet weg dat áls ik een keer lek reed, het een aardig gevecht was om de band van de velg te krijgen. En de band terugkrijgen op de velg was nog meer een strijd. Alle bekende trucjes ten spijt.

Ik nam het voor lief, aangezien ik gemiddeld één keer per jaar lek reed. De laatste maanden veranderde dat alleen. Ik reed vaker lek, en ik liep er daardoor ook vaker tegenaan dat de GP 5000 banden ontzettend stug zijn. Zo stug, dat ik steeds meer opzag tegen het krijgen van een lekke band onderweg. 

Conclusie

Dat de GP 5000 een stugge band is, lees ik regelmatig. Maar het bijzondere is ook dat velen daar totaal geen last van schijnen te hebben.

De GP 5000 krijgt over het algemeen een uitstekende beoordeling, en tot voor kort had ik je die ook gegeven. De band geeft namelijk heel veel grip, rolt prima en is geschikt voor alle jaargetijden. Bovendien gaat hij een behoorlijke tijd mee.

Helaas is het vertrouwen dat ik er zelden lek mee rij inmiddels wel verdwenen. Voor mij is dat nog steeds geen reden om direct te zoeken naar een alternatief, maar de enorme stugheid van de band is dat wel.

Natuurlijk kan het zijn dat jij daar totaal geen last van hebt. Of een band goed te monteren is heeft ook te maken met de velg zelf. Test het dus vooral zelf als je nieuwsgierig bent naar de Grand Prix 5000.

Tenslotte nog een tip. Als jij ook regelmatig last hebt van een band die moeilijk op de velg gaat, dan is deze Tire Glyder wellicht een uitkomst.

Foto’s: In de Kopgroep