Gravelbike vs cyclocrosser: dit zijn de verschillen

Gravelbike vs cyclocrosser: dit zijn de verschillen

cyclocrosser

Gravelrides zijn hot. Logisch, want racen over onverhard terrein is nu eenmaal erg leuk! Maar welke fiets heeft je voorkeur?

Wellicht ben je op de uitkijk naar een fiets waarmee je komend jaar het asfalt vaker achter je laat. Maar ga je voor een gravelbike of voor een klassieke cyclocrossfiets, en wat zijn de verschillen?

Op het eerste gezicht lijken beide fietsen erg op elkaar. In grote lijnen is dat ook zo, maar zoomen we in, dan zien we de nodige verschillen. Niet zo gek dus dat de meeste fietsmerken ook een duidelijk onderscheid maken. We zetten alle kenmerken van beide fietsen overzichtelijk voor je op een rij.

Bandbreedte 

Crossers hebben vaak een bandbreedte van 32 of 33 mm. Die 33 mm is door de UCI bepaald als maximum in wedstrijden. Bij gravelbikes is de enige limiet het frame zelf. Bandbreedtes van 40 mm of meer zijn daarom gebruikelijk. Met bredere banden kun je kiezen voor een nog lagere bandendruk, en dat geeft extra comfort. Erg fijn als je een langere tocht maakt. Bovendien kun je nog gemakkelijker alle soorten terrein aan.

Versnellingen 

Ook als we naar het aantal tandwielen kijken, is er een duidelijk verschil. Een crosser heeft doorgaans een minder groot verzet dan een gravelbike. Het verzet van de crosser is optimaal voor een cyclocross-parcours, met veel draaien, keren en korte steile heuveltjes. De gravelbike is voorzien van een groter verzet. Dat is bijvoorbeeld handig in een lange afdaling.

Frame 

Gravelbikes hebben over het algemeen een compacter frame. Bij een crosser is compact onhandig. Het cyclocrossframe moet ruimte geven voor het over de schouder dragen van de fiets. Daarvoor is de bovenbuis dus recht en plat.

Geometrie

De geometrie van beide typen fietsen komen sterk overeen, toch zijn ook hier wat subtiele verschillen. De zitpositie op de crosser is meestal wat agressiever, met wedstrijden in het achterhoofd. Dat gaat natuurlijk ten koste van het comfort.

Daarnaast is er wat meer ruimte onder de trapas bij een crosser, om het moeten afstappen tijdens wedstrijden zo veel mogelijk te beperken.

Montagepunten

De gravelbike is een echte adventure bike. Om die reden zijn er vaak al montagepunten in het frame verwerkt, voor de bevestiging van spatborden en fietstassen. Iets wat je bij de (high end) cyclocrossers zeker niet zult tegenkomen.

Conclusie

In grote lijnen kunnen we dus stellen dat gravelbikes wat meer comfort geven en echte allrounders zijn. Ze zijn geschikt voor lange dagen in het zadel, waarbij je goed uit de voeten kunt op verschillende terreinen. Tassen en spatborden zijn meestal gemakkelijk te bevestigen.

De cyclocrosser daarentegen is een echte racer. De fiets stuurt agressiever en is optimaal gebouwd voor wedstrijden met de daarvoor geldende regels en omstandigheden als uitgangspunt. Comfort is een minder belangrijk aspect.

Tot slot zul je per fietsmerk kleine verschillen zien. Blijf je daarom per merk goed oriënteren op alle kenmerken van de fiets. Na het lezen van dit artikel weet je hopelijk al een stuk beter waar je op moet letten.

Wat is jouw ervaring met beide fietsen en waar gaat jouw voorkeur naar uit? Of zijn we een aspect vergeten? We horen het graag!

Join the discussion