Dat Nederland het fietsland is bij uitstek, bewijst onze infrastructuur. Zo’n 35.000 kilometer aan fietspaden hebben we maar liefst. Toch zul je als wielrenner af en toe ook op de weg rijden. Maar mag dat ook als er een fietspad naast loopt? En wat zijn de regels over fietsstroken?
Ook al heeft Nederland een enorm aantal fietspaden, je ontkomt er niet aan dat je soms ook op de weg rijdt. Gelukkig zijn dat zelden gevaarlijke wegen, waardoor je eigenlijk overal in ons land veilig een rondje kunt maken. Een luxe uiteraard, wanneer je dat vergelijkt met het buitenland.
Ondanks al die fietspaden zul je wel eens gezien hebben dat wielrenners op de weg rijden, terwijl er ook een fietspad is. De meest veilige optie is dat meestal niet. Ook al voelt dat wellicht wel zo in sommige gevallen. Vooral wanneer het druk is op het fietspad, en wanneer daar ook wandelaars zijn.
Maar wat zegt de wet daar eigenlijk over?
Verplichte en onverplichte fietspaden
Fietsen op de weg is (helaas) verboden, als er ook een fietspad naast loopt. Als er tenminste een rond blauw bord zichtbaar is bij het fietspad, met een fietssymbool erop.
Maar zie je het woord ‘fietspad’ staan in een vierkant blauw bord, zoals in onderstaande foto? Dan is het een onverplicht fietspad. Die mag je negeren dus, als je liever de weg volgt. Maar meestal lopen deze fietspaden niet parallel aan de weg.
Het negeren van een verplicht fietspad kan je uiteraard een boete opleveren. Daarnaast zul je regelmatig verontwaardigde automobilisten treffen, als je toch op de weg gaat rijden.
Minder frustratie
Het beste kies je dus altijd voor het fietspad. Niet in de laatste plaats omdat het veiliger is.
Vind je die fietspaden maar vervelend, dan kun je natuurlijk ook je route wat aanpassen. Kies dan voor de rustige wegen waar je alle ruimte hebt, en vermijd de steden en dorpen. Op die manier bespaar je vooral jezelf een hoop frustratie.
Drie soorten fietsstroken
Naast fietspaden zijn er natuurlijk ook nog fietsstroken, aan de zijkant van de weg. Als je veel fietst dan fiets je er waarschijnlijk dagelijks over. Maar wist je dat er drie soorten zijn?
Ze zijn er met en zonder doorgetrokken streep namelijk, voorzien van een fietssymbool. In beide gevallen moet je er dan verplicht op fietsen. De doorgetrokken streep betekent dat het overige verkeer niet op die strook mag komen.
Maar daarnaast zijn er ook fietssuggestiestroken. Dat zijn (meestal smalle) stroken met een stippellijn, en zonder fietssymbool. Als fietser ben je niet verplicht om er op te rijden. Een fietssuggestiestrook is namelijk een nepfietsstrook. En het idee hiervan is dat auto’s dan langzamer gaan rijden.
Als fietser schiet je er helaas maar weinig mee op. Vaak zijn ze te smal om er prettig op te kunnen fietsen, en ze bieden geen bescherming. Maar veel automobilisten denken helaas wel dat jij daar hoort te fietsen…
Voel je vooral niet gedwongen om er te fietsen, als die strook erg smal is. Het geeft je weinig ruimte om te manoeuvreren namelijk. En voor je het weet stuur je dan de berm in.
Over de grens
Wie wel eens in het buitenland heeft gefietst, beseft ook wat een luxe we eigenlijk hebben in Nederland. In vrijwel alle landen moet je namelijk goed zoeken naar fietspaden. Als je ze al vindt!
Soms zijn dat de beste fietspaden die je ooit hebt gezien. Maar soms zijn ze ook wat knullig aangelegd. Met vierkante bochten en vreemde drempels bijvoorbeeld. Waarbij je er ook niet vreemd van moet opkijken als zo’n fietspad ineens abrupt eindigt.
Niet zo vreemd dus dat wielrenners in het buitenland vaak over de weg fietsen, ook al is er een fietspad. Desondanks zijn er ook daar regels natuurlijk. En vaak ben je ook daar verplicht om voor het fietspad te kiezen.
Opvallende regels zijn er ook soms in het buitenland. Wist jij bijvoorbeeld dat je in Duitsland in de steden over de stoep mag fietsen, als dat wordt aangegeven? Uiteraard mag je daarbij geen voetgangers hinderen.
Tip: ga je fietsen in het buitenland, check dan eerst even wat de regels zijn. En op welke wegen je mag fietsen. Dat scheelt een hoop stress, en wellicht zelfs een boete.
Bronnen: Fietsersbond, Fietsen123. Foto’s: Coen van de Broek, In de Kopgroep