Waarom fietsers vaak door rood rijden

Waarom fietsers vaak door rood rijden

stoplicht

Fiets jij wel eens door rood? Dan ben je zeker niet de enige. Maar waarom negeren fietsers zo vaak het stoplicht? Verschillende onderzoeken geven tezamen het nodige inzicht.

Kan jij je nog de laatste keer herinneren dat je door rood reed? Zo niet, dan ben je waarschijnlijk een hele nette verkeersdeelnemer. Of meer verontrustend: heb je van stoplichten negeren wellicht zo’n gewoonte gemaakt, dat je er niet eens meer over nadenkt.

Feit is in ieder geval dat we het op grote schaal doen. Ruim 27 procent van de fietsers in Nederland negeert wel eens het rode licht. Dat was de uitkomst van een onderzoek in 2015. 

De boete hiervoor is trouwens 90 euro. Maar de kans dat er een agent in de struiken ligt om je te beboeten is weer vrij klein…

Conclusies die je kunt trekken uit dat Nederlandse onderzoek, is dat jongeren (onder de twintig) zich het meest schuldig maken aan fietsen door rood. Daarna volgt de groep volwassenen, en ouderen gedragen zich nog het meest netjes.

Een andere interessante conclusie van de onderzoekers is dat vrouwen gemiddeld meer respect hebben voor het rode licht dan mannen.

Grote verschillen

Of we wel of niet door rood rijden hangt trouwens sterk af van de situatie. Zo zijn we op rustige, overzichtelijke wegen veel sneller geneigd om de stoplichten te negeren dan op een drukker kruispunt met meerdere rijstroken.

Twee recente Noorse studies bewijzen dat ook. In het eerste onderzoek in Trondheim reed maar liefst veertig procent van de fietsers door rood licht. Bij een vergelijkbaar onderzoek in Oslo ging het ‘slechts’ om een en zeven procent van de fietsers. Het grote verschil: de kruispunten in Oslo waren veel drukker.

De redenen waarom we het doen

Een echt goede reden om door rood te rijden is er natuurlijk niet. Maar welk excuus heeft de gemiddelde Nederlander? 

Eén grote reden hebben we al besproken natuurlijk. Dat is door rood fietsen omdat het goed kan. Op een heel rustig kruispunt met veel overzicht.

Wat we blijkbaar ook vaak doen is snel nog even oversteken op het moment dat het stoplicht op rood springt. Vooral jongeren schijnen zich daar schuldig aan te maken. Daarnaast rijden fietsers vaak door rood omdat het licht een paar seconden later toch op groen springt. 

Hoe langer de wachttijd trouwens bij een stoplicht, hoe eerder we geneigd zijn om door rood te rijden. Een overmaat aan stoplichten helpt daarnaast ook niet. Hoe meer rode lichten in korte tijd, hoe groter de kans dat een fietser er een of meer negeert.

Imago van fietsers

Het zal je niet verbazen dat andere verkeersdeelnemers zich storen aan fietsers die door rood rijden. Niet alleen automobilisten schrikken zich soms rot daardoor, maar ook voetgangers voelen zich minder veilig. Het is een van de redenen waarschijnlijk waarom fietsers regelmatig kampen met een slecht imago.

Dat is vervelend, maar los daarvan is ook je eigen veiligheid in het gedrang natuurlijk wanneer je de stoplichten negeert.

Twee goede punten om vaker bij stil te staan. En ja, een rood stoplicht leent zich daar heel goed voor…

Foto’s: Unsplash – bronnen: Fietsersbond en sciencenorway.no