Dit is het verschil tussen resin en sinter remblokjes

Dit is het verschil tussen resin en sinter remblokjes

resin schijfremblokjes

Wie schrijfremblokjes koopt voor zijn fiets, kan kiezen tussen resin en sinter. Hier lees je wat de belangrijke verschillen zijn. 

Eerst een tip: zorg dat je altijd schijfremblokjes op voorraad hebt. De blokjes slijten soms sneller dan je denkt namelijk en het is zonde als je daardoor niet kan fietsen.

Daarnaast is het ook belangrijk om regelmatig even te controleren hoever je remblokjes al zijn afgesleten. Wanneer er ongeveer nog een halve millimeter remmateriaal op je remblokken zit, dan doe je er goed aan om ze te vervangen. En soms kan het ook geen kwaad om het nog wat eerder te doen. Bijvoorbeeld als je op fietsvakantie gaat.

Los daarvan wil je natuurlijk ook de juiste remblokjes gebruiken. Vaak heb je de keuze tussen resin en sinter. Welke handiger zijn, hangt van de omstandigheden af waarin je fietst.

Vergeet daarnaast ook niet te controleren welke remblokjes compatibel zijn met jouw remmen. Sommige remschijven zijn namelijk specifiek ontworpen voor een bepaald soort remblokjes. Kan je die informatie zelf niet vinden? Vraag het dan aan je fietsenmaker.

Dit zijn de verschillen tussen resin en sinter:

Resin remblokjes

Resin schijfremblokjes worden ook wel organische remblokjes genoemd. Ze zijn gemaakt van vezels en hars. Het materiaal is wat zachter, en dat heeft de nodige voordelen. Ten eerste zul je bij dit type het minst last hebben van piepende geluiden. Daarnaast kun je het remmen vaak beter doseren. 

Supermooi natuurlijk, maar het zachte materiaal heeft ook nadelen. Een belangrijke: de blokjes slijten sneller. Vooral in natte omstandigheden en in de modder kan het erg hard gaan met resin blokjes.  

Een ander nadeel is dat de blokjes minder goed tegen warmte kunnen. De remkracht neemt dan af. Dat zul je vooral merken als je de remmen in korte tijd veelvuldig gebruikt, bijvoorbeeld tijdens een lange afdaling.

Sinter remblokjes

In sinter (of gesinterde) remblokjes zitten kleine metaaldeeltjes. Deze remblokjes zijn hierdoor veel harder dan resin remblokjes. Het mooie daarvan is dat ze minder hard slijten. En dat is vooral een voordeel in natte, modderige omstandigheden. 

Het nadeel van sinter is dat het remmen vaak meer geluid maakt. Omdat ze harder zijn moet je daarnaast ook meer kracht geven bij het remmen. Verder zijn gesinterde blokjes beter bestand tegen veel hitte. Dat is onder meer handig wanneer je veelvuldig afdaalt. 

Je begrijpt het inmiddels, je keuze voor resin of sinter hangt vooral af van de omstandigheden waarin je fietst. En uiteraard telt je persoonlijke voorkeur ook mee. 

Inremmen

Heb je nieuwe schijfremblokjes gemonteerd op je fiets? Vergeet ze dan niet in te remmen. Hierdoor gaan ze langer mee en remmen ze beter.

Foto: In de Kopgroep