10 dingen die je moet weten over de nieuwe Tarmac SL7

10 dingen die je moet weten over de nieuwe Tarmac SL7

Tarmac SL7

De fiets die geen compromissen kent. Zo omschrijft Specialized zijn nieuwe paradepaardje, de Tarmac SL7, die deze week uitkwam. En ze zouden hem gerust ook de Varmac of Tarmenge kunnen noemen, want de SL7 heeft verdacht veel weg van een Venge.

Waarom zou je nog kiezen tussen een aero bike of een allround fiets? Volgens Specialized is die tijd voorgoed voorbij, en de nieuwe Tarmac SL7 is daar het ultieme bewijs van. De fiets is namelijk net zoveel een Tarmac als dat het een Venge is. En dus lijkt de aero bike van Specialized voorgoed op een zijspoor te belanden. In ieder geval voor de profs.

Hieronder lees je 10 dingen die je moet weten over de nieuwe Tarmac SL7.

De nieuwe SL7 is de perfectionering van de Tarmac én de Venge

Zoals gezegd is de nieuwe Tarmac eigenlijk een volwaardige kruising tussen de Venge en Tarmac, met als resultaat een lichtere Venge, en een meer aerodynamische Tarmac. Het beste van twee werelden dus zou je kunnen zeggen, waarbij gewicht, stijfheid en aerodynamics zijn geoptimaliseerd.

Een frame van 800 gram

Volgens Specialized weegt het gelakte frame van de Tarmac SL7 800 gram. Dat is ietsje meer dan het frame van de SL6, die 733 gram woog, maar nog steeds een stukje lichter dan de Venge. Daarvan weegt het frame namelijk 960 gram.

De geometrie komt volledig overeen met de SL6 en de Venge

De SL7 komt qua geometrie honderd procent overeen met zowel de SL6, als de Venge. Wat natuurlijk niet per se betekent dat de nieuwe Tarmac zich precies zo gedraagt als beide oudere modellen. Handig is het uiteraard wel, als je overstapt van een SL6 naar een SL7, of van een Venge naar deze Tarmac.

Tarmac SL7
Tarmac SL7

De SL7 heeft interne bekabeling voor een supercleane look

De nieuwe Tarmac is voorzien van een heel fraai aerostuur, en dat is de Aerofly-II. Daarbij zijn alle kabels netjes opgeborgen in het stuur en de stuurpen. Het maakt de fiets niet alleen sneller, maar ziet er natuurlijk ook superstrak uit. 

Beyond gender: één fiets voor mannen en vrouwen

De redenatie van Specialized is eenvoudig te volgen. Waarom zou je een aparte Tarmac ontwikkelen voor mannen en vrouwen, als de verschillen tussen twee mannen groter kunnen zijn, dan tussen een man en een vrouw? Specialized maakt volgens eigen zeggen alleen maar onderscheid als data dat onderstrepen.

Electronisch en mechanisch schakelen

In tegenstelling tot bij de Venge, heb je bij de nieuwste Tarmac de keuze tussen elektronisch en mechanisch schakelen. Kies je voor mechanisch, dan kom je uit bij de Tarmac SL7 Expert.

Een stevige prijs

Uiteraard is het prijskaartje van de duurste SL7 stevig. Van zowel de S-Works Tarmac SL7 SRAM eTap, als de Dura Ace Di2 is de officiële prijs 11.499 euro.

De Venge is toch nog net iets sneller

Volgens Specialized bespaar je met de nieuwe Tarmac 45 seconden, over 40 kilometer, in vergelijking met zijn voorganger, de SL6. Toch is de Venge nog net iets sneller dan de nieuwste Tarmac. Het verschil is zo’n 8 seconden op een afstand van 40 kilometer.

Tarmac SL7

Flink wat ruimte voor brede banden

Ga je graag offroad met de fiets, of zoek je meer comfort? Geen probleem met de nieuwe Tarmac, want het frame biedt flink wat ruimte voor brede banden. Een set van 32 mm past zelfs prima.

De Tarmac SL6 blijft bestaan

De Tarmac SL7 mag de SL6 dan overtreffen, dat betekent niet dat zijn voorganger uit het zicht verdwijnt. Base-, Comp- en Sport-modellen blijven namelijk gebruik maken van het SL6 frame. En dat is geen enkel probleem natuurlijk, want de SL6 is nog steeds een topmodel in de markt. 

Meer weten over de nieuwste Tarmac? Hier lees je meer over alle modellen en specificaties.

Foto’s: Specialized