De nieuwe Crux: gravel- en crossfiets ineen

De nieuwe Crux: gravel- en crossfiets ineen

Specialized Crux

De vernieuwde Crux van Specialized gaat voortaan door het leven als een gravelfiets, maar verloochent zijn afkomst als crossfiets niet. Sterker nog: het heeft er alle schijn van dat de fiets sneller is dan ooit in het veld.

Een geruststelling voor alle crossliefhebbers natuurlijk, Maar ook als je vooral van gravelen houdt dan zal de nieuwe Crux je aanspreken. Je zou namelijk kunnen zeggen dat de nieuwe Crux een gravelfiets en crossfiets ineen is.

Het is ook vrij logisch eigenlijk dat Specialized zijn Crux niet helemaal heeft getransformeerd tot een volbloed gravelfiets. Met de Diverge hebben ze immers al zo’n fiets in hun line-up. 

Ook al heet de Crux voortaan een gravelfiets, je gaat hem gewoon weer zien dit jaar in iedere grote veldrit.

Specialized Crux

Lichtgewicht

De lichtste gravelfiets ter wereld, zo noemt Specialized de nieuwe Crux van 2022. En ze hebben alle reden om dat te doen, het frame weegt namelijk slechts 725 gram, in maat 56. En blijkbaar is dat gelukt zonder dat het ten koste gaat van de sterkte van het frame. Ter vergelijking: het frame van de oude Crux woog nog zo’n 950 gram. Een behoorlijk verschil dus, ook ten opzichte van concurrenten.

De compleet afgemonteerde fiets weegt nu 7,25 kilo in maat 56, en dat is een halve kilo minder dan zijn voorganger.

De fiets is trouwens zo’n lichtgewicht geworden met dank aan de klimfiets van Specialized, de Aethos. De lessen die men leerde bij de ontwikkeling van die fiets heeft Specialized namelijk ook toegepast in het frame van de Crux. waarbij men slim keek naar het gebruik van zo min mogelijk materiaal.

Het resultaat is natuurlijk dat je gemakkelijker snelheid behoudt op deze Crux, wanneer de weg wat omhoog loopt.

Specialized Crux

Een geometrie om te racen

Zoals al gezegd verloochent de nieuwe Crux zijn afkomst niet. Specialized heeft het dan ook over een ‘prestatiegerichte gravelgeometrie’ en een ‘performance-first fit’.

Je zou haast kunnen zeggen dat de nieuwe Crux een mix is van een crossfiets, een gravelfiets en een wegfiets. Met de stabiliteit die je van een gravelfiets mag verwachten, maar ook met de wendbaarheid van een crossfiets. En Specialized topt dat af met het gewicht en een aero-positie van een wegfiets.

De nieuwe Crux is dus gebouwd om te presteren: behendig, soepel en reactief als je de eerste reviews mag geloven. Die extremere positie maakt de Crux met name geschikt voor kortere tochten, in plaats van dat je er een dag (of meerdere) op gaat fietsen.

Om die reden heeft hij ook geen vering in de voorvork gekregen, in tegenstelling tot de Diverge en Roubaix van Specialized. Het ontbreken daarvan maakt dat je wat dieper kunt zitten, waardoor hij ook weer wat meer geschikt is om te racen. 

Een wat langere bovenbuis zorgt ervoor dat je automatisch een aero-houding aanneemt, terwijl de kortere stuurpen helpt bij het sturen in kleinere ruimtes.

Meer ruimte voor bredere banden

Nog een grote verandering aan de nieuwe Crux is de mogelijkheid om voor hele brede banden te kiezen. Zelfs banden met een breedte van 47 millimeter passen er nu in en dat komt overeen met de Diverge. De Crux is standaard trouwens voorzien van Pathfinder Pro banden met een breedte van 38 millimeter.

Het resultaat is dat je met de nieuwe Crux nog meer soorten ondergronden aankunt. En meer comfort ervaart als je bredere banden gebruikt.

Specialized Crux

Beperkte mogelijkheden om tassen op te hangen

In tegenstelling tot een typische gravelbike, heeft de Crux geen bevestigingspunten voor tassen. Op drie plekken kun je een bidon bevestigen, en dat is het. Ook dat is uiteraard in overeenstemming met het karakter van deze fiets. Als je vooral houdt van dagenlange avonturen op de fiets, dan is de Crux waarschijnlijk niet je eerste keuze.

Modellen

De nieuwe Crux is er in vier modellen. Het topmodel is de S-Works Crux, gemaakt van FACT 12r carbon, en deze is voorzien van een SRAM Red XPLR eTap AXS 1x wireless electronic power meter groepset en Roval Terra CLX carbon wielen. De prijs voor dit model is 12.200 euro. De overige (wat beter betaalbare modellen) zijn de Crux Pro, Expert en Comp. En uiteraard kun je ook alleen een frame kopen.

De fietsen zijn beschikbaar in de maten 49 tot 61. 

Meer informatie over de nieuwe Crux van 2022 vind je uiteraard ook op de website van Specialized.

Foto’s: Specialized