Zo rem je nieuwe remblokjes in

Zo rem je nieuwe remblokjes in

schijfremmen

Als je de remblokjes van je schijfremmen vervangt, dan is het belangrijk dat je ze daarna goed inremt. Niet alleen voor de levensduur, maar ook voor een betere werking van je remmen. Het inremmen van remblokjes is gelukkig eenvoudig.

Je remblokjes zijn gemaakt van een soort hars, met daarin kunststof- of metaalstukjes. Tijdens het inremmen wordt deze hars warm, waarna er een laagje achterblijft op de remschijven. Tegelijkertijd passen de remblokjes zich qua vorm ook aan op de remschijven.

Dit hele proces is belangrijk voor een optimale werking van je remmen. Niet alleen kun je hierdoor beter remmen, je remblokjes gaan ook langer mee en ze maken minder geluid.

Het inremmen van je remblokjes is gelukkig iets wat je eenvoudig zelf kunt doen. Kies hiervoor een droog moment, en een rustige schone weg uit. 

Zorg er daarnaast voor dat je remschijven schoon zijn. Je kunt hiervoor een remschijfontvetter gebruiken. 

Het inremmen doe je zo:

Fiets tot je goed op snelheid bent en rem vervolgens krachtig en gelijkmatig, totdat je stapvoets rijdt. Herhaal deze handeling twintig keer.

Maak tijdens het inremmen geen volledige stop. Doe je dat wel, dan komt het residu van de blokjes op één plek terecht, in plaats van dat je een mooi consistent laagje creëert op de remschijf.

Blijf voor je eigen veiligheid tijdens het remmen op je zadel zitten en let er goed op dat er geen andere weggebruikers zijn die je belemmert. 

Moet je beide remmen inremmen, dan doe je dit voor een zo goed mogelijk resultaat het beste een voor een.

Tip: rem een extra paar remblokjes in

Het is een groot voordeel wanneer je een reservesetje remblokjes hebt, die je al hebt ingeremd. Zijn je remblokjes een keertje op, dan heb je in dat geval meteen een setje waarmee je verder kunt. Handig wanneer je met anderen fietst, voor een wedstrijd of als het regent. 

Heb je nieuwe remschijven? Vervang dan ook altijd je remblokjes. Alleen nieuwe remblokjes laten dat noodzakelijke laagje achter op de schijven namelijk.

Foto: Marek Piwnicki (Unsplash)