Moet je nieuwe fietsbanden inrijden?

Moet je nieuwe fietsbanden inrijden?

Je hebt net twee nieuwe fietsbanden gemonteerd en bent er weer klaar voor. Gas er op dus! Of toch niet? Is het veiliger om je banden eerst in te rijden, net zoals bij een auto?

Automobilisten en motorrijders krijgen vaak het advies om hun nieuwe set banden eerst goed in te rijden. Dit vanwege de gladde siliconenspray die vaak nog aan de banden kleeft. Dat middeltje gebruikt men in de fabriek om te voorkomen dat banden aan hun mal blijven plakken. Na een korte inrijperiode is die residu pas van de banden gesleten.  

Maar hoe zit het met fietsbanden? In de Kopgroep vroeg het aan twee producenten van fietsbanden, Schwalbe en Vittoria. En hun antwoord lees je hieronder. 

Schwalbe

Volgens Schwalbe is het inrijden van racefietsbanden niet nodig. Desondanks zijn er wielrenners die er toch een gewoonte van maken, weet Schwalbe. Mocht je nieuwsgierig zijn: de meeste wielrenners die dat doen, houden blijkbaar zo’n tien kilometer aan.

De enige banden van Schwalbe die wel een inrijperiode hebben, zijn banden met spikes. In dat geval is het advies om ze zo’n veertig kilometer in te rijden.

Vittoria

Met die kennis op zak was het antwoord van Vittoria best verrassend. Vittoria geeft namelijk aan dat er wel degelijk wat restjes siliconenspray kunnen kleven aan een nieuwe band. Dat maakt de band dan wat ‘vettig’. Ga je dan op een natte weg rijden, dan bestaat de kans dat je band gaat glijden. Om dat te voorkomen raadt Vittoria het aan om je band te ontvetten, met wat ontvetter.

Wat we hieruit kunnen leren, is dat fietsbanden blijkbaar van elkaar verschillen op dit punt. Heb je het idee dat je nieuwe banden nog wat vettig zijn, dan doe je er dus goed aan om ze te ontvetten. Vooral wanneer je met nat weer gaat fietsen.

Geen tijd voor of heb je geen ontvetter in huis? Dan doe je het beter heel rustig aan de eerste kilometers.

Foto: Unsplash