Fietsenbouwer J.Laverack en automerk Aston Martin presenteerden deze week de behoorlijk imposante 1R. Een fiets van carbon en titanium, die op maat wordt gemaakt, met unieke onderdelen en haast zonder zichtbare boutjes.
De twee Engelse merken gingen niet voor half werk bij het ontwerp van de 1R. Waardoor bijna alle onderdelen van deze fiets uniek zijn. Tot en met de AERA Components carbon tubeless velgen en het C13 zadel van Brooks. Daarnaast maakte men gebruik van technieken en innovaties die gebruikelijk zijn in de autoindustrie en in de Formule 1.
Obsessie voor detail
J.Laverack is een expert in titanium, maar speciaal voor deze gelegenheid koos men voor een combinatie van carbon en titanium. Dat levert een fiets op van zo’n 7,5 kilo. Clean en simpel aan de buitenzijde, maar blijkbaar gemaakt met een ‘obsessie voor detail’.
Wat vooral opvalt is dat er nagenoeg geen boutjes zichtbaar zijn, en ook de kabels zijn tot een extreem niveau weggewerkt. Maar dat was nog niet genoeg. Ook bidonhouders ontbreken op deze 1R…
Hypercar op twee wielen
Met de looks zit het wel goed dus. Maar de 1R is zeker niet bedoeld als pronkstuk voor aan de muur. De prestaties van deze fiets zijn blijkbaar van een gelijk niveau.
Wat je daardoor krijgt volgens Marek Reichman, executive vice president van Aston Martin, is een titanium hypercar op twee wielen.
Koop je deze indrukwekkende fiets, dan ben je welkom op het hoofdkwartier van Aston Martin, in Gaydon. Daar krijg je een bikefitting van J.Laverack, waarna men je fiets helemaal op maat kan maken. Inclusief de stuurpen en crank.
Matchende kleuren
Iedere 1R krijgt tijdens de productie zijn eigen unieke nummer. En ook de kleur van de fiets kies je helemaal zelf. Al een Aston Martin op vier wielen in je garage staan toevallig? Dan is het geen enkel probleem om je fiets en auto qua kleur te laten matchen.
Qua groepset heb je de de keuze uit Shimano Dura-Ace Di2, Campagnolo Super Record Wireless of SRAM RED eTap AXS.
Tot slot wordt de 1R in een case van aluminium of carbon geleverd. Handig, want dan heb je meteen een case om met je fiets te reizen.
Duizend uur
Voor je wegrijdt op een 1R is men zo’n duizend uur bezig geweest. Een hele goedkope fiets is de 1R dus niet. (Maar dat vermoeden had je vast al).
Een prijskaartje voor deze Aston Martin op twee wielen is er nog niet, maar je kunt al wel je interesse kenbaar maken op de site van J.Laverack en Aston Martin. Het goede nieuws: waarschijnlijk is een 1R heel wat goedkoper dan een Aston Martin op vier wielen…
Foto’s: J.Laverack en Aston Martin