Maandenlang werd hij al flink op de proef gesteld in het profpeloton en eindelijk is hij ook officieel gepresenteerd: de nieuwe Eclipse Spherical van Giro. Niet zomaar een nieuwe fietshelm, maar Giro’s snelste weghelm ooit.
Onder andere het Canyon//SRAM Team mocht de nieuwe Eclipse Spherical het afgelopen seizoen al uitproberen, en de nieuwste fietshelm van Giro is dan ook een helm in het absolute topsegment.
Giro draait er niet omheen: de Eclipse Spherical is de snelste weghelm die de Amerikanen zelf ooit hebben getest. Zonder in te leveren op comfort, want de nieuwe Eclipse is schijnbaar ook nog eens bijzonder koel.
De snelste
Giro ondersteunt zijn claims uiteraard ook met cijfers. Zo blijkt de Eclipse Spherical uit eigen windtunneltests een volle minuut sneller dan de tot nu toe snelste weghelm van Giro, de Vanquish. Gemeten over een afstand van 160 kilometer, en bij een snelheid van zo’n 40 kilometer per uur weliswaar. Maar evengoed een meetbaar verschil.
Voor een zo realistisch mogelijke test werd gedurende 80 procent van de tijd een ‘typische rijhouding’ aangenomen, en 20 procent van de tijd een positie met het hoofd naar beneden.
Het verschil met de populaire Giro Aether Spherical bleek zelfs 163,5 seconden tijdens dezelfde test. En zelfs de best geteste helm van de concurrentie moest het afleggen tegen de Eclipse, zoals je ziet in bijgaande grafiek van Giro.
Verkoeling
De Eclipse Spherical mag dan de snelste zijn, hoe doet hij het eigenlijk qua verkoeling? In eerste instantie zou je denken dat de Giro Aether met zijn grote ventilatiegaten veel beter scoort dan de Eclipse. Toch valt dat reuze mee.
Als het op verkoeling aankomt verschillen beide fietshelmen namelijk nauwelijks van elkaar. De Aether scoort maar net iets beter, met een minimaal verschil van 0,25 procent.
De nieuwe Eclipse Spherical is dan ook voorzien van 14 ventilatieopeningen. Die openingen zijn volgens Giro zo gepositioneerd, dat ze op slimme wijze en onder verschillende hoeken de lucht zo goed mogelijk door de helm voeren. Wat niet alleen resulteert in meer verkoeling, maar ook in minder weerstand.
MIPS-Spherical
Uiteraard is de fietshelm van Giro – zoals de naam al doet vermoeden – ook nog eens voorzien van het MIPS-Spherical-systeem. Deze technologie is een verfijning van het al wat oudere MIPS-systeem.
Doordat de binnen- en buitenzijde van de helm los van elkaar kunnen bewegen, beschermt een helm met MIPS beter tegen de rotatiekracht die vrijkomt tijdens een eventuele val. Waardoor de kans op hersenletsel kleiner wordt.
Gewicht
De Eclipse Spherical is verder voorzien van het Roc Loc 5 system. Het sluitsysteem dat zorgt een goede pasvorm. Op de achterzijde van de fietshelm zijn bovendien reflecterende delen aangebracht, zodat je beter zichtbaar bent in het donker.
De Eclipse Spherical is verder niet uitgesproken licht of zwaar. Een maat m weegt volgens Giro ongeveer 270 gram.
Gezien zijn specificaties en strakke vorm is het aannemelijk dat de nieuwe Giro-fietshelm een populair model gaat worden onder wielrenners. De huidige prijs van 259,95 euro doet daar waarschijnlijk niets aan af.
De Eclipse Spherical is er in 3 maten en 5 kleuren, en meer informatie over de helm vind je uiteraard op de website van Giro.
Foto’s: Giro