Om deze reden maakt ieder achterwiel een ander geluid

De meeste wielrenners vinden het erg fijn geluid: de ratel van het achterwiel van een racefiets wanneer je je benen stilhoudt. Maar weet jij ook waarom je wiel dat geluid maakt, en waarom het ene wiel meer geluid maakt dan het andere?

Behalve dat het een prettig geluid is voor de meeste fietsers, is het ook nog eens heel praktisch soms, wanneer je iemand wil passeren. Even je benen stilhouden en mensen horen je onmiddellijk aankomen, waardoor je niet meer hoeft te bellen.

Wat je waarschijnlijk ook al lang is opgevallen, is dat ieder wiel een ander ratelend geluid maakt. Soms hard en soms zacht. En je kunt zelfs een wiel hebben dat geruisloos is. Hoeveel geluid je achterwiel maakt zegt gelukkig niks over de kwaliteit. Ieder wiel is simpelweg anders gebouwd.

Smering

Dat je wiel een ratelend geluid maakt komt door het zogenaamde vrijloopsysteem van je naaf. Het systeem dat er voor zorgt dat jij je benen op ieder moment kunt stilhouden, terwijl je toch nog vooruit gaat. Wanneer je even niet trapt dan grijpen er namelijk pallen in op de tanden van je naaf, en dat zorgt voor het kenmerkende geluid. 

Hoe hard dat getik is, heeft niet alleen te maken met het type naaf en de hoeveelheid tandjes, maar ook het type smering dat er is gebruikt. Hoe stroperiger die smering is, hoe minder je meestal het tikken hoort. 

Geluid veranderen

In tegenstelling tot wat je misschien denkt, kun je dus ook zelf wat (laten) doen aan de ratel van je achterwiel. Een andere smering kan er al voor zorgen dat je wiel juist meer of minder geluid maakt. 

Handig natuurlijk, als je liever geniet van je omgeving onderweg, en dat geratel maar irritant vindt. Maar ook als je gek bent op het geluid, en die ratel niet luid genoeg kan zijn.

Wees trouwens voorzichtig wanneer je zelf aan de gang gaat met de smering van je ‘vrijloop’. Te veel vet kan er namelijk voor zorgen dat het systeem niet meer goed werkt, terwijl te weinig vet gebruiken juist zorgt voor overmatige slijtage.

Of je nu een fan bent van je ratelende achterwiel of niet, in ieder geval is het dus niks om je zorgen over te maken. Zelfs al hoor je helemaal niets.

Foto: Wayne Bishop