Marianne Vos won al twee wereldbekerwedstrijden op haar nieuwe crossfiets, maar nu is hij ook officieel gepresenteerd: de nieuwe Cervélo R5-CX.
Terwijl Marianne Vos nog even geniet van een welverdiende rustpauze, springt Wout van Aert zaterdag weer op zijn fiets, voor zijn eerste veldrit van dit seizoen. Het perfecte moment voor Cervélo om de crossfiets van Vos en Van Aert officieel voor te stellen aan de buitenwereld.
Wat doe je als je als fietsmerk geen crossfiets hebt, maar twee voormalige wereldkampioenen wel om zo’n fiets zitten te springen? Dan ontwerp je er een natuurlijk. Met als resultaat de R5-CX, een fiets die in de basis is afgeleid van de R5 wegfiets.
Het mag dan de eerste crossfiets zijn van Cervélo die straks in productie gaat, de allereerste crossfiets van het merk is het niet. In 2007 namelijk ontwierp Cervélo al eens de R3 Cross voor Jonathan Page. Maar dat frame ging nooit in verkoop.
Uiteraard ging Cervélo voor de R5-CX ook aan de slag met de specifieke wensen van Marianne Vos en Wout van Aert, en het resultaat is een fiets die behoorlijk wat afwijkt van het originele R5 model.
Eén van de meest opvallende kenmerken van deze nieuwe crossfiets is de D-vormige zadelpen, die voorkomt dat een zadel scheef kan komen te staan na een val. Een tweede zadelklem voorkomt daarnaast nog beter dat het zadel kan zakken. Maar dat laatste is ook bedacht omdat je op die manier eenvoudig de juiste hoogte weet van het zadel, wanneer je de zadelpen een keer hebt verwijderd.
Uiteraard is er ook meer ruimte gemaakt bij de voor- en achtervork, zodat er bredere banden in de fietst kunnen en modder niet blijft hangen. Verder is onder meer de trapas verhoogt, en is er meer ruimte gemaakt onder de bovenbuis, zodat je de R5-CX gemakkelijker kunt dragen.
Nog een belangrijk detail: de trapaslagers hebben nu schroefdraad, wat meer gemak geeft bij regelmatig onderhoud.
Net als bij de R5 wegfiets zijn alle kabels netjes weggewerkt. Dat is een prachtig gezicht natuurlijk, maar dat helpt ook als je de fiets oppakt en draagt. Nog een voordeel is dat er geen gat in het frame hoeft te zijn voor de kabels, waardoor er ook minder snel water in het frame lekt. Heel fijn natuurlijk bij een fiets die zo ontzettend vaak wordt gewassen.
Het frame is ook een stukje stijver dan de nieuwe R5, en dat maakt de fiets volgens Cervélo beter geschikt voor korte races zoals een veldrit.
De Cervélo R5-CX is er op dit moment alleen in de maten van Vos en Van Aert (51 en 58), maar zal uiteindelijk beschikbaar zijn in vier maten: 51, 54, 56 en 58. Een 56 cm frame zal daarbij tussen de 830 en 860 gram gaan wegen, met een voorvork van 360 gram. De R5-CX is alleen geschikt voor elektronische schakelgroepen en je kunt hem volgend jaar kopen als complete fiets en als los frame.
Wie de fiets op het oog heeft moet dus nog even geduld hebben tot midden volgend jaar. Meer details vind je uiteraard al wel op de website van Cervélo.
Foto’s: Cervélo