Dit moet je weten over de nieuwe Cervélo R5

Dit moet je weten over de nieuwe Cervélo R5

Cervélo R5 2022

De nieuwe R5 van Cervélo is nog lichter dan hij al was, maar ook wat minder stijf. En dat laatste is uiteraard een bewuste keuze. Voor de rest is het model van 2022 vooral heel erg hetzelfde gebleven, en dat is een goed teken in het geval van de R5.

Het is de derde keer dat Cervélo een update uitbrengt van zijn klimfiets, de R5. En deze keer heeft Cervélo ervoor gezorgd dat de racefiets nog wat beter afdaalt. Hoe? Door de R5 wat minder stijf te maken in het balhoofd. Op subtiel niveau natuurlijk, met dank aan de feedback die het merk kreeg van de renners van Jumbo-Visma.

De nieuwe R5 kon je dit jaar ook al veelvuldig zien in het peloton. Mocht het je even ontgaan zijn: Primož Roglič won er bijvoorbeeld zijn laatste Vuelta mee.

Wat verder opvalt is dat de R5 vooral heel erg zichzelf is gebleven. Maar niet alles is als vanouds bij deze klassieke wegfiets. Dit is er namelijk wél veranderd aan het nieuwste model:

Lichter frame

De grote vraag wanneer er een nieuwe fiets uitkomt is uiteraard altijd: kan het nog wat lichter? En het antwoord is ja, in het geval van de R5. Het nieuwe frame is namelijk 16 procent lichter. Waardoor het frame van carbon nu nog maar 703 gram weegt, terwijl de voorvork 329 gram weegt. Een verschil van 130 gram ten opzichte van het vorige model.

Nog interessanter is het natuurlijk om te weten wat de totale fiets weegt. In maat 56, en zonder pedalen moet je rekenen op een gewicht van 7,55 kilo.

Cervélo R5 2022

Minder stijf

Zoals gezegd was de ervaring van de renners van Jumbo-Visma erg belangrijk voor de doorontwikkeling van de R5. Met name Tom Dumoulin heeft al een ruime tijd ervaring met de fiets, waardoor hij Cervélo kon voorzien van hele nuttige feedback. 

Hij was één van de renners die aangaf dat de fiets aan de voorkant soms té stijf aanvoelde. Met name in afdalingen, en vooral tijdens grote rondes, wanneer de vermoeidheid een grotere rol gaat spelen.

Het resulteerde bij de nieuwe R5 in een subtiele aanpassing, met gevoelsmatig een groot verschil. Het balhoofd had bij het oude model een stijfheid van 45 procent ten opzichte van de trapas, en dat is nu 44,8 procent. Wat schijnbaar zorgt voor aanzienlijk minder trillingen van het stuur.

Interne bekabeling

De nieuwe R5 is uiteraard geen aero-bike, maar wat meer gestroomlijnd is de nieuwe versie wel. De remkabels zitten nu namelijk volledig in het frame weggewerkt. Dat zorgt uiteraard voor een verbeterde luchtweerstand, maar het oogt vooral ook erg fraai.

Het stuur wat hoger of lager zetten is desondanks een redelijk eenvoudig klusje, aangezien er geen sprake is van een cockpit die uit één stuk bestaat. Wat verder opvalt is dat het stuur aan de bovenzijde wat is afgevlakt.

Cervélo R5 2022

Meer ruimte voor brede banden

Ook al is de R5 een echte klimfiets, het nieuwste model is desondanks meer allround dan hij ooit was. Met meer ruimte voor bredere banden zou je namelijk ook gerust een gravelavontuur aan kunnen gaan met de R5. 

Het nieuwe model biedt nu ruimte voor banden van maximaal 34 millimeter. Een toename van maar liefst 4 millimeter. Standaard is de R5 trouwens voorzien van 25 millimeter Vittoria Corsa banden.

Cervélo R5 2022

De geometrie is nagenoeg gelijk gebleven

De nieuwe R5 is ondanks alle verbeteringen qua geometrie vooral heel erg zichzelf gebleven. En dat is een goed teken. De fiets beviel al erg goed namelijk, onder andere voor de renners van Jumbo-Visma. Hier geldt dus never change a winning bike.

De nieuwe R5 behoudt daardoor zijn klassieke look. De fiets is beschikbaar in zes maten: van 48 tot 61, en er verschijnen vier verschillende modellen.

Het duurste model (met SRAM Red eTap AXS of Shimano Dura-Ace Di2 12-speed) kost op dit moment 11.999 euro.

Meer informatie over de nieuwe R5 vind je uiteraard op de website van Cervélo.

Foto’s: Cervélo