8 manieren om aan je snelheid te werken

‘It never gets easier, you just go faster’ is een gevleugelde uitspraak van Greg Lemond. En waarschijnlijk sloeg Greg de spijker behoorlijk op z’n kop. Makkelijker zal het nooit worden voor een fanatieke wielrenner. Maar mag het van jou wel een tikje sneller? Met onderstaande acht tips gaat dat zeker lukken.

Rij in de beugels

Onderschat aerodynamica niet bij het wielrennen. Fiets je ‘in de beugels’, in plaats van met de handen op het stuur, dan ben je zomaar een à twee kilometer per uur sneller, zonder je extra in te spannen. Ben je het niet gewend om onderin de beugels te rijden? Begin dan met telkens een aantal korte sessies tijdens je rondje, en breidt deze momenten uit. 

Check je positie op de fiets

Naast een aerodynamische houding, is een fiets die perfect op maat is afgesteld doorslaggevend voor je snelheid. Twijfel je over je positie op de fiets, of ervaar je zelfs lichamelijke klachten tijdens het fietsen, dan is een bike fitting, oftewel een fietspositiemeting, samen met een expert aan te raden.

Uiteraard kun je ook zelf het een en ander aanpassen aan je fietspositie, maar enig inzicht is dan wel meegenomen. Corrigeer je houding in kleine stapjes en test uit of iedere aanpassing een verbetering voor je is.

Doe intervaltrainingen

Wie voor het eerst begint met intervaltraining, maakt grote sprongen vooruit. De impact voor je lichaam is namelijk vele malen groter, dan wanneer je altijd in één tempo fietst. Een goede trainingsvorm dus om regelmatig toe te passen, maar vergeet niet dat rustige duurtraining de basis vormt van je uithoudingsvermogen. Enkele voorbeelden van intervaltrainingen vind je hier.

Wil je op een speelse manier een interval-element toevoegen aan je rondje? Probeer dan na iedere bocht, op ieder heuveltje, of na ieder stoplicht hard op te trekken. Denk uiteraard wel aan je eigen veiligheid en aan de veiligheid van je medeweggebruikers.

Meld je aan bij een club of rij in een groep

Jezelf aanmelden bij een club heeft meerdere voordelen. De belangrijkste in dit geval is dat je vaker uitgedaagd wordt op de fiets. Moeten lossen tijdens een training is natuurlijk het laatste wat je wilt, en daarom zul je jezelf vaker vastbijten in iemands wiel. Wanneer je dat doet, ook al is het op hangen en wurgen, dan zul je snel sterker worden.

Val af (als dat nodig is) en eet goed

Datgene wat je dagelijks eet, is je brandstof op de fiets. Je zult al winst boeken, door bewuster om te gaan met voeding. Wat eet je bijvoorbeeld voor en na een training? Een uitgebalanceerd dieet geeft je niet alleen energie, je herstelt ook sneller na een training. 

Weeg je nog wat kilo’s te veel, dan valt er ook op dat terrein het nodige te winnen. Overdrijf het uiteraard niet en stel een uitgebalanceerd dieet samen. Jezelf compleet uithongeren maakt je namelijk níet sneller.

Doe regelmatig een sweet spot training

Wanneer je traint op je sweet spot, bijvoorbeeld drie keer tien minuten, dan fiets je op zo’n negentig procent van je maximale vermogen, vlak onder je omslagpunt. Je omslagpunt is de anaerobe drempel van je lichaam. Ga je die drempel over, dan zul je snel verzuren en in het rood rijden.

Zo’n sweet spot training is intens, maar ook erg effectief. Ook als je weinig tijd hebt, dan is het een zeer efficiënte training, die je hooguit een paar keer week moet doen. In onderstaande filmpje zie je een voorbeeld van een sweet spot training.

Train de zwakke punten die je afremmen

Wanneer je op zoek bent naar meer snelheid, dan helpt het ook om je tijdens trainingen specifiek te focussen op je zwakkere punten. Ben je een echte diesel op de fiets? Train dan op explosiviteit. Is je bochtentechniek voor verbetering vatbaar? Dan is er een hoop winst te boeken wanneer je veelvuldig bochten oefent.

Aerodynamische kleding, helm en fiets

Tot slot de snelste en gemakkelijkste manier om harder te kunnen fietsen. Daarvoor hoef je ‘slechts’ je portemonnee te trekken. Want een upgrade van je fietshelm, fiets en kleding kan je een groot aerodynamisch voordeel opleveren. Denk bijvoorbeeld aan een lichtere wielset, kleding met een race-fit, of een aero helm die is getest in windtunnels. Bijkomend voordeel: je ziet er ook nog sneller uit. Nadeel is dat je er behoorlijk wat geld aan kunt spenderen.

Geef een reactie