Adidas bewijst maar weer eens dat bijna alles tegenwoordig in 3D is te printen. Het Duitse merk introduceert binnenkort namelijk zijn eerste 3D-geprinte zonnebril. Geïnteresseerden moeten er wel snel bij zijn: slechts 300 exemplaren worden er gemaakt.
De 3D CMPT gaat hij heten, en de zonnebril is een samenwerking tussen Adidas en de Marcolin Group. Misschien zegt het Italiaanse Marcolin je niet zo veel, maar deze leverancier maakt al sinds de jaren zestig brillen voor merken als Tom Ford, Guess en Omega.
Dat er maar 300 exemplaren verschijnen van de bril is al bijzonder. Maar ook het gewicht van de 3D CMPT valt op: slechts 20 gram weegt-ie, waardoor je nauwelijks nog zult merken dat je een bril draagt.
Daarnaast heeft de zonnebril een typische open webstructuur die kenmerkend is voor het 3D-printen. Die structuur zorgt niet alleen voor heel veel extra ventilatie, het maakt de matzwarte bril ook een echte eyecatcher.
Voor mensen die hun bril graag opbergen is het is het trouwens goed om te weten dat deze bril uit één stuk bestaat, waardoor je de pootjes niet kunt buigen. Maar de bril in je helm schuiven wanneer je hem zat bent kan natuurlijk nog steeds.
De lens is gemaakt van ultralicht polycarbonaat, en volgens Adidas zorgt deze lens voor een optimaal zicht in alle weersomstandigheden. De bruin getinte lens heeft een silver mirror coating aan de buitenzijde.
Uiteraard heeft zo’n exclusieve bril ook een bijzondere prijs. De 3D CMPT gaat namelijk 350 euro kosten. De eerste serie van 150 brillen is vanaf 23 augustus verkrijgbaar, maar in de eerste week alleen voor leden van de Creators Club van Adidas. De tweede serie verschijnt niet veel later, en is verkrijgbaar voor iedereen die belangstelling heeft. De verkoop vind uitsluitend plaats via de webshop van Adidas.
Foto’s en info: Adidas