Last van een trainingsdip? 9 tips voor nieuwe motivatie

Zelfs de meest fanatieke wielrenner heeft wel eens moeite in het vinden van motivatie. Of het nu komt door het weer, drukte of sleur. Soms lijken jij en je fiets even geen vrienden.

Nu is er niks aan de hand met een rustpauze. Het is een gezonde keuze zelfs om af en toe gas terug te nemen. Geestelijk en lichamelijk opnieuw opladen, zonder je zwaar in te spannen. Maar laat zo’n periode niet te lang duren. Zit jij in een kleine of grotere trainingsdip? Hier zijn negen manieren om je motivatie een boost te geven.

1. Afspraak gepland? Neem de fiets!

Afgesproken voor een terrasje of familiebezoekje? Combineer je afspraak eens met een training. Zo bespaar je tijd en rij je niet zomaar ‘doelloos’ rond.

2. Beloon jezelf

Stel jezelf doelen, op korte en lange termijn, en beloon jezelf zodra je je doel hebt gehaald. Denk aan het volbrengen van een aantal kilometers in een maand, of het trainen voor, en uitrijden van een ‘monstertocht’.

Koop daarna pas die nieuwe schoenen of fietscomputer die je op het oog had. Of nog simpeler: gun jezelf een koffie met wat lekkers na een aantal uren op de fiets.

3. Neem eens een andere route

Verandering van spijs doet eten, luidt het gezegde. Sla de gebaande paden eens over en stippel een route uit over wegen waar je eigenlijk nooit fietst.

Heb je wat meer tijd, bijvoorbeeld in het weekend, zoek het dan eens verderop. Niks is leuker dan nieuwe regio’s ontdekken in eigen land.

4. Rij met een groep

Alleen een rondje maken op de fiets kan heerlijk zijn. Met je eigen gedachten, in jouw eigen tempo. Maar samenfietsen met anderen is gezelliger en prikkelt je meer. Al pratende, vliegen de kilometers voorbij. De kans is groot dat je ook meer wordt uitgedaagd.

Heb je samen afgesproken, dan helpt dat ook als stok achter de deur.

5. Steek jezelf in het nieuw

Wanneer je op zoek bent naar grinta bij jezelf, dan kan het ook helpen om je uitrusting eens een goede update te geven. Een nieuw seizoen is een mooie reden voor een nieuwe outfit bijvoorbeeld. Zo kom je weer gesoigneerd voor de dag bij je fietsmaten. Als dat geen moraal geeft!

6. Ga op de fiets naar je werk

Je zult misschien wat vroeger moeten opstaan, maar denk aan alle voordelen van een fietsrit naar je werk. Je komt meer uitgeslapen aan, en je bent gezond en efficiënt bezig. Bovendien vermijd je alle filestress…

7. Geef je fiets een goede onderhoudsbeurt

Van een krakende fiets met een vergeeld stuurlintje krijgt niemand extra motivatie. Laat de staat van jouw rijwiel te wensen over, dan is het de hoogste tijd om hier werk van te maken. Een perfect onderhouden fiets geeft nou eenmaal meer fietsplezier.

8. Laat je inspireren

Trainingsvideo’s kijken geeft nieuwe inspiratie. Bij Global Cycling Network (GCN) zijn ze erg goed in het maken van die filmpjes.

Ben je meer van de roadtrips en avontuur? Ook daarvoor verwijzen we je graag naar YouTube of Vimeo. Eén tip? De roadmovie-serie Outskirts van Rapha!

9. Laat je fiets een tijdje staan

Hoe gek dat ook mag klinken, soms is even niks doen de beste manier om nieuwe zin te krijgen. Juist na een intensieve periode op de fiets moet je soms even gas terugnemen. Eenmaal uitgerust duurt het waarschijnlijk niet lang voordat het weer gaat kriebelen.

Heb je zelf nog een goede remedie tegen een serieuze fietsdip? Laat het hieronder weten in een reactie!

Foto: Pexels

2 reacties

  1. Oke. Alleen dit artikel motiveert me nu tot het oppakken van m’n fiets! Dankjewel Marco!

    Oh en een enthousiaste zoon met een racefiets helpt ook enorm goed als motivatie 🤘🏽

    1. Dank je Joeri! Dat laatste geloof ik zeker. Geniet er samen van met dit mooie lenteweer!

Geef een reactie