Moeite met slapen na het sporten? Dit doe je eraan

Regelmatig sporten is belangrijk voor je gezondheid, maar goed slapen is dat ook. Wanneer je moeilijk in slaap valt na een training, dan is dat dus vervelend. Overkomt het jou vaak? Dan is het de hoogste tijd om er wat aan te doen.

Slecht in slaap kunnen vallen en onrustig slapen. Veel mensen overkomt het na een zware training, en daarom is het niet gek als jij er ook last van hebt. Meestal heeft het dan ook een duidelijke oorzaak waarom je nog tijden ligt te woelen in bed.

Ten eerste maakt je lichaam adrenaline en cortisol aan tijdens het sporten. Hormonen die je extra energie geven tijdens je training, en die je alert maken. Maar waar je natuurlijk niks aan hebt als je daarna wilt gaan slapen.

Daarnaast verhoogt sporten ook nog eens je lichaamstemperatuur, en ook dat helpt niet om snel in slaap te vallen.

Heb je er wel eens over gedacht om dan maar niet meer te gaan sporten? Een begrijpelijke gedachte, maar ontzettend jammer natuurlijk. Sporten is juist erg gezond voor je, en net zo belangrijk als je slaap.

Rust

De kunst is dus om te zorgen voor een goede balans. Doe het desnoods wat rustiger aan tijdens je training, en ga wat korter, zodat je eerst nog wat tot rust kunt komen voor je naar bed gaat.

De beste remedie zou natuurlijk zijn om eerder te gaan sporten. Het liefst ’s ochtends of ’s middags als je de kans hebt. Maar aangezien de meesten van ons dan moeten werken, is dat vaak niet mogelijk. Wat je wel kunt doen is je training plannen direct voor of na je werk. 

Daarbij geldt dat hoe meer tijd je kunt creëren tussen het sporten en de tijd dat je naar bed gaat, des te beter je af bent.

Wat je nog meer kunt doen

Sowieso is het ontzettend goed voor je om een routine te hebben iedere dag. Alleen al door op een vast tijdstip naar bed te gaan iedere dag, zul je waarschijnlijk gemakkelijker in slaap vallen. 

Probeer verder in de tijd tussen het sporten en het slapen gaan zo veel mogelijk te ontspannen. Neem een warme douche, maak het donker in huis, en leg je telefoon weg. Hoe minder prikkels, hoe beter. En de duisternis helpt je lichaam om in een slaapstand te komen.

Laat verder de koffie staan na het sporten, maar zorg wel dat je goed gehydrateerd blijft. Goed drinken helpt je lichaam namelijk ook om gemakkelijker te kunnen afkoelen. 

Lees daarnaast een goed boek, luister wat muziek of kijk wat tv als dat je helpt om te ontspannen.

Relax…

Wat je ook doet, probeer vooral niet te stressen over het feit dat het tijd is om te gaan slapen. Die stress helpt je namelijk niet om sneller in slaap te vallen. Ga desnoods een uurtje later naar bed, als dat je helpt om tot rust te komen. Wanneer je nog vol adrenaline zit dan slaap je toch niet, en door al dat gewoel in bed raak je soms alleen maar gefrustreerd. 

Ook als het op slapen aankomt is geen mens gelijk. Waar de één onmiddellijk na een training als een blok in slaap valt, daar ligt de ander nog uren naar het plafond te staren. Test daarom vooral wat werkt voor jou, en laat je niet leiden door wat een ander doet.

Zijn je slaapproblemen ernstig en heb je al van alles geprobeerd? Praat er dan over met je trainer of met een dokter. Goed kunnen slapen is namelijk essentieel voor je gezondheid. En zodra je meer weet over de oorzaak, dan kun je werken aan een goede oplossing.

Foto: Pexels