Let hierop als je duur- en krachttraining combineert

Wanneer je veel fietst, dan kan krachttraining daar een goede aanvulling op zijn. Maar als je net zo vaak in de gym staat als dat je op de fiets zit, dan vraagt dat wel om een goede afstemming op elkaar.

Duur- en krachttraining zijn beiden erg gezond, en dus is het niet zo gek als je ze combineert. Je kunt er zelfs een betere wielrenner van worden. Regelmatig core oefeningen te doen om je romp te versterken is daar een goed voorbeeld van.

Eén ding is zeker: wil je een betere wielrenner worden, dan moet je het niet overdrijven in de sportschool. Want beide trainingsvormen vragen wel heel wat anders van je lichaam, en het een kan ten koste gaan van het andere.

Tijdens het fietsen maak je vooral gebruik van je uithoudingsvermogen, en je langzame spiervezels. Terwijl je bij krachttraining juist heel kort en explosief je snelle spiervezels aanspreekt.

De belangrijkste vraag is dus, wat je doel is. Wil je een betere wielrenner worden? Dan kun je beter je krachttraining daar op aanpassen. En omgekeerd is het slim om wat minder vaak en lang voluit te gaan op de fiets als je vooral groot en sterk wilt worden in de sportschool.

Het kan ook nog zijn dat het je puur om je gezondheid gaat natuurlijk. Dan hoef je het een niet per se belangrijker te maken dan het ander. Maar ook dan is het goed om beide trainingsvormen goed op elkaar af te stemmen. Zodat je zo efficiënt mogelijk traint, met de beste resultaten.

De volgende tips helpen je daarbij op weg.

Bepaal je doel

Alleen door een doel te bepalen kun je gericht trainingen. Ga je naar de sportschool om een betere wielrenner te worden? Of doe je het om nog fitter en sterker te worden? 

Als fietsen je hoogste prioriteit heeft, doe dan eerst je fietstraining voordat je met je krachttraining begint. En het zal logisch klinken, maar plan geen zware beentraining in het krachthonk als je de andere dag een wedstrijd, of grote fietsplannen hebt.

Wees realistisch over de uitkomst

Ben je even fanatiek op de fiets als in de sportschool? Dan zul je vrijwel zeker concessies moeten doen. Geen ramp natuurlijk, maar zowel in de sportschool als op de fiets zul je waarschijnlijk wat minder progressie maken. Ondertussen ben je wel heel gezond bezig. Zolang je niet overtraind raakt natuurlijk.

Bouw voldoende rust in

Oppassen voor overtraining moet je altijd, ook als je alleen maar fietst. Maar ga je ook nog eens naar de sportschool, dan zul je behoedzaam te werk moeten gaan, want je herstelvermogen heeft nu eenmaal zijn grenzen. 

Onthou daarbij dat training alleen maar voor de prikkel zorgt, en dat je pas sterker wordt op het moment dat je je rust pakt. Voldoende rust nemen tussen je trainingen is dus een noodzaak. En prioriteit stellen aan je slaap hoort daar zeker ook bij.

Doe je duur- en krachttraining niet achter elkaar

Probeer je duur- en krachttraining als het even kan te plannen op verschillende dagen. Het scheiden van die twee zal er al snel voor zorgen dat je efficiënter traint, omdat je minder vermoeid bent. Alleen wanneer je fris bent dan kun je namelijk het maximale uit je training kunt halen. 

Vind je het lastig om je trainingen evenredig over de week te verdelen, in verband met werk of andere afspraken? Plan je trainingen dan zover mogelijk uit elkaar. Bijvoorbeeld ’s ochtends en ’s avonds zodat je tussendoor nog een paar uurtjes kunt herstellen.

Eet voldoende

Duurtraining mag er dan bekend om staan dat je er veel calorieën mee verbrandt, ook in de sportschool gebruik je heel wat energie. Doe je beide trainingen voluit, dan zul je gezond en goed moeten eten om dat te compenseren. Zorg daarom dat je iedere maaltijd voordoende koolhydraten, eiwitten en gezonde vetten binnenkrijgt, en vergeet vooral je groenten en fruit niet.

Met zoveel trainingen zal je stofwisseling waarschijnlijk ook in rust vaak wat hoger zijn, waardoor je meer calorieën verbrandt dan je normaal gesproken doet in rust. 

Is afvallen je doel, dan kun je natuurlijk wat minder eten. Maar overdrijf het niet, want op een lege maag kun je moeilijk trainen.

Wielrennen combineren met krachttraining vraagt dus om een goede afstemming, wat je doel ook is. Doe je beide trainingsvormen fanatiek, neem dan de tijd om goed te herstellen en luister naar je lichaam. Niet alleen voorkom je daar overtraining mee, maar het maakt je trainingen vooral ook een stuk effectiever.

Foto: Mariah Krafft